„Къде трябва да стоят електронните подписи и трябва ли всеки лекар да има подпис?“
Въвеждането на НЗИС в денталната помощ – част Първа
„Къде трябва да стоят електронните подписи и трябва ли всеки лекар да има подпис?“
Както информирахме вече, на провелата се в края на август неформална среща на АДМБ сред част от разгледаните теми бе и тази за въвеждането на НЗИС в денталната помощ.
Присъстваше и д-р Неделчо Ситнов, създател на денталния софтуер за управление GоDento.
Един от въпросите, който бе разгледан, бе „Къде трябва да стоят електронните подписи и трябва ли всеки лекар да има подпис?“
Отговор:
Всеки доктор трябва да има 2 електронни подписа. Един електронен подпис струва от 10 до 17 лв. Ако лекарите са трима, това са 3 електронни подписа, закачени в компютъра в платформата, свързана с НЗИС. Те са в USB порт – с пет порта, осем порта и т.н. Подписите се закачат чрез флашки в него. Той е с кабел, който се включва в компютъра и тези подписи не се пипат по никакъв повод. Ако искате да ползвате електронния си подпис за нещо друго – плащане на сметки и пр. – имате си един в джоба.
При спиране на компютъра и тръгване наново е много вероятно някои от подписите да не бъдат правилно регистрирани и да се налага някой да ходи, за да провери какво се е случило. Добрата новина е, че веднъж вкарани 7-8 подписа в един компютър, те работят стабилно и е по-добре да не пипаме.
Това всъщност е един хъб с подписи – на електронни флашки – и една система при необходимост от подписване на НЗИС – съобщенията използват правилния подпис.
Компютърът с електронните подписи не се гаси, забравяме надписа: „След приключване на работния ден изгасете компютрите!”. Мониторът може са загасите, но компютърът не.
Забележка: Със сигурност лекарите няма да кликват на компютъра след всяка тяхна дейност. Нужен е технически помощник, оторизирано лице, което да извършва това. Редно е с един приемо-предавателен протокол лекарят да предостави електронния си подпис на оторизираното лице на този компютър – да се използва за времето, примерно, когато е на график. Съответно и да има проследимост – къде се намира и пр., както и в политиката за защитата на личните данни, така и в политиката за поверителност – това е вътрешен акт на здравното/лечебното заведение, в който да бъде упомената тази процедура. Кой има достъп, за какъв период от време и пр.
В GoDento e въведен и самостоятелен check-in и check-out. Чрез тази система, когато докторите идват на работа – да кажем от 13 до 17 ч., става ясно, че съответният лекар е бил в клиниката и само тогава са подписани неговите листа. Не е нужно да има карта или друг физически носител. Така е направена системата, че когато отиваш да си направиш check-in и check-out, се генерира код, който се появява веднага в твоя телефон.