Днес - 16 юли 2025 г. - се навършват 15 години от учредяването на АДМБ

Днес - 16 юли 2025 г. - се навършват 15 години от учредяването на АДМБ

 

16 юли 2010 г. ще се запомни в историята на денталното съсловие у нас с учредяването на Асоциацията на денталните мениджъри в България (АДМБ).

В света (с днешна дата) такива асоциации има само в САЩ, Канада, Австралия и Великобритания.

Данните са от собствени проучвания, подкрепени и от информация от Изкуствения интелект.

Момент от учредяването

Основната цел на АДМБ е да въвежда съвременните принципи на денталния мениджмънт и комуникация в България.

Това означава по-добро и ефективно управление на денталните практики у нас. В полза на пациента и неговия комфорт, в лечебна среда, чийто център е пак той – пациентът.

За да изпълни целите си, АДМБ провежда традиционно пред април или май всяка година национална конференция. Събитията са със специфична, актуална за момента тема.

Гост-лектори на тези конференции са известни имена, сред които д-р Едмон Бинхас, Франция, PR експертът Максим Бехар, проф. Павел Станимиров, PR експерта Любомир Аламанов и много други.

 

С д-р Едмон Бинхас, Франция, Стара Загора, 2014

АДМБ се включва традиционно с лектор в Научните конгреси на БЗС.

 

Д-р Хасан Магхайра, Франция, Научен конгрес на БЗС, 2018 г.

Ежегодно в края на август АДМБ организира неформална „Среща с приятели в края на лятото“, за да обмени в непринудена обстановка идеи, опит в управлението или постави на дискусия актуални теми.

 

Асоциацията отбелязва Световния ден на усмивката в началото на октомври всяка година като свой празник.

 

Организатор е на конкурса „Дентален мениджър на годината „Адмира“.

 

 

От три години организира „ФОРУМ 100 на креативните мениджъри“.

 

 

АДМБ, както и членовете й, се ангажират с благотворителни каузи.

Дарение - томове от "История на България", Цариброд, Сърбия

През годините АДМБ е провеждала общи срещи с бизнеса в денталния бранш.

 

 

В актива на асоциацията са и две Национални кръгли маси по проблемите на денталната помощ – в Стара Загора и в Парламента през 2015 г., под патронажа на д-р Валентин Павлов, народен представител от Реформаторския блок в 43 HC  и член на АДМБ.

Кръгла маса в парламента по проблемите на денталната помощ, 2015 г., под патронажа на д-р Валентин Павлов, народен представител от Реформаторския блок в 43 HC  и член на АДМБ

С подкрепата на АДМБ са издадени единствените две български книги по дентален мениджмънт – Безценни съвети за управление на вашата дентална практика – част 1 и част 2.

 

 

 

Всеки е виждал V-образната формация на ято птици. Според сайта БГ наука „...птиците се подреждат така, че всяка следваща...се възползва от възходящите въздушни струи, създадени от крилата на предната птица... В резултат на това, ятото може да лети на по-големи разстояния с по-малко усилия.“

Това поведение на птиците ни дава ценен урок. Работата в екип, редуването на усилията и подкрепата между членовете на общността са ключови за успеха.

Слоганът на АДМБ е „По-силно от АЗ е НИЕ!“

Д-р Силвия Петкова: Защо Вашият бранд е ключът към бъдещия Ви успех?

Д-р Силвия Петкова: Защо Вашият бранд е ключът към бъдещия Ви успех?

По покана на АДМБ д-р Силвия Петкова бе лектор на Международния научен конгрес на БЗС от 12 до 14 юни т.г. в Бургас.
Темата, която тя разгледа пред аудиторията, бе: „Защо Вашият бранд е ключът към бъдещия Ви успех?“
 
За смисъла, съдържанието и ползата от лекция на д-р Силвия Петкова говори финалът й – с букет цветя!
 

В профила си във фейсбук д-р Петкова написа: 

"Изключително съм благодарна за поканата и честта да бъда лектор на Международния конгрес на БЗС по покана на Асоциацията на денталните мениджъри в България.
Да говоря за брандинга в денталната практика – тема, която стои все по-силно на дневен ред – беше не само професионално вълнуващо, но и лично вдъхновяващо.
Вярвам, че дойде време да излезем отвъд рамките на “просто зъболекари” и да започнем да изграждаме практики, които имат послание, стил и душа. Защото брандингът не е просто лого или цвят – това е начинът, по който докосваме сърцата на нашите пациенти и изграждаме доверие още преди да са седнали на стола.
Благодаря от сърце на всички, които бяха в залата – за вниманието и интереса. Това, че темата предизвика размишления, ми дава увереност, че ние – българските зъболекари – сме готови да покажем на света не само професионализъм, но и визия.
Това беше само началото. Нека заедно продължим да изграждаме дентални практики, които вдъхновяват, привличат и остават в съзнанието."
 
 
 
 
 
РЕВОЛЮЦИЯ ПРИ ВОДИТЕ С ХЛОРХЕКСИДИН

РЕВОЛЮЦИЯ ПРИ ВОДИТЕ С ХЛОРХЕКСИДИН

От април 2025 г. стоматолозите и пациентите  у нас имат достъп до хлорхексидинови води, гелове и пасти за зъби, които НЕ ОЦВЕТЯВАТ твърдата кост и конструкциите в жълто-кафявата гама и не дразнят лигавицата.


ЗАЩО ТОВА Е ТОЛКОВА ВАЖНО?
Когато става въпрос за елиминиране на бактериалните инфекции в устната кухина, хлорхексидинът все още е първи избор на стоматолога. 
Ефективността на хлорхексидина се дължи на неговата УНИКАЛНА способност да обединява четири ключови механизма за взаимодействие с плаката и нейното разграждане:
БЛОКИРАНЕ НА АДХЕЗИЯТА: Благодарение на своите положителни заряди, хлорхексидинът се свързва с гликопротеините с отрицателен заряд, като по този начин пречи на плаката да се прикрепи към зъбната повърхност.
АНТИСЕПТИЧНО ДЕЙСТВИЕ: При стандартни концентрации хлорхексидинът има бактерициден ефект като променя пропускливостта на бактериалната мембрана и унищожава множество видове грам-положителни и грам-отрицателни бактерии. В по-ниски концентрации има бактериостатично действие.
ТРАЙНО РАЗРУШАВАНЕ НА СТРУКТУРАТА НА ПЛАКАТА: Хлорхексидинът има два положителни заряда, които селективно се свързват с гликопротеиновите молекули. По този начин той разрушава калциевите връзки, които ги свързват в зъбна плака, и води до разпадането им в слюнката.
УСТОЙЧИВОСТ НА ДЕЙСТВИЕТО: Хлорхексидинът се освобождава постепенно в устната кухина до около 12 часа след приложението. Това свойство, наречено субстантивност, позволява продължително действие, което подпомага разграждането на зъбната плака, унищожаването на бактериите и предотвратява повторното й образуване.
Към днешна дата все още няма известно друго вещество, което подобно на хлорхексидина да притежава толкова силно антиплаково действие. 
Поради това, в ефективната терапия на пародонталните заболявания няма приложим нито един продукт без хлорхекисидин.
Въпреки тези положителни ефекти от приложението, фактът, че хлорхексидинът оцветява твърдата тъкан (кост, конструкции) в жълто-кафявата гама и дразни меките тъкани, е достатъчно ограничаваща в използването. 
Беше достатъчно ограничаваща. Доскоро. 
Днес това вече не е проблем. 
Благодарение на патентованата формула за производство на Хлорхексидин с ADS (ADS-Anti Discoloration System), италианската фирма CURASEPТ създава успешни продукти, които доказано 
• НЕ ОЦВЕТЯВАТ ТВЪРДИТЕ ТЪКАНИ;
• НЕ ПРОМЕНЯТ ВКУСОВИТЕ УСЕЩАНИЯ;
• НЕ ОЦВЕТЯВАТ ЕЗИКА;
• НЕ ДРАЗНЯТ ЛИГАВИЦАТА;
Последователната изследователска работа на CURASEPT в това направление още от 2001 г. дава своите плодове години по-късно.
Създадени са няколко серии води за уста с различно съдържание на хлорхексидин, както и гелове с 1% хлорхексидин (за особено тежки инфекции) и гелове със съдържание на активното вещество 0,5% - за стандартна предоперативна подготовка; за постоперативна терапия; за класическо или за специфично лечение на гингивити и пародонтити. 
 С бранда  CURASEPT стоматолозите в България вече могат да разчитат на ефикасни хлорхексидинови продукти без страх от неприятни странични ефекти както при интензивно лечение, така и при продължителна поддържаща терапия. 


ЗАЩО ТОВА Е ТОЛКОВА ВАЖНО?
1. Страхът от оцветяване води до това, че пациентът не винаги изпълнява препоръките на стоматолога и търси алтернативни варианти, с което вреди на терапията;
2. Поради страх от оцветяване на зъбите пациентът може да прекъсне по-рано от  допустимото терапията с хлорхексидин, с което компрометира резултата от лечението;
3. Продуктите, които не оцветяват, намаляват стойността на пациентското лечение, тъй като позволяват по-пълноценно използване на водите за уста без постоянна смяна на продукти с различно процентно съдържание на активното вещество. Избегнат е стремежът и разходът за последващо избелване.


Къде и как могат да бъдат намерени новите продукти? 


Продуктите на CURASEPT се пре длагат в аптечната мрежа, но са достъпни за доставка и в денталната клиника. 
Освен разработването на КЛАСИЧЕСКА СЕРИЯ с Хлорхексидин с ADS (води с 0,20%, 0,12 % и 0,05%; гел с 1% и гел 0,5%, паста за зъби), CURASEPT предлага и специални серии: 
• Вода, гел и паста за зъби, УСПОКОЯВАЩИ болката;
• Вода, гел и паста за зъби за хора с ПОВИШЕНО КЪРВЕНЕ (особено подходящи при пациенти които приемат лекарства за разреждане на кръвта);
• Вода, гел и спрей срещу ХЕРПЕСИ и МЕКОТЪКАННИ ЛЕЗИИ - с моментално действие;
• Вода, гел и паста за зъби при поставяне на ИМПЛАНТИ;
• Вода, гел и паста за зъби за ПОДДЪРЖАЩА терапия – с хиалурон;
Представителят за България - фирма „Линеа Трейдинг” ЕООД, осигурява за всеки стоматолог мостри от водите, геловете и пастите за зъби с ADS.
За информация, мостри и клинични изпитания екипът на „Линеа трейдинг” ЕООД е на Ваше разположение на известните Ви данни за контакт на фирмата.  

По покана на АДМБ д-р Силвия Петкова ще бъде лектор  на Международния научен конгрес на БЗС 12-14 юни 2025 - Бургас

По покана на АДМБ д-р Силвия Петкова ще бъде лектор на Международния научен конгрес на БЗС 12-14 юни 2025 - Бургас

По покана на АДМБ д-р Силвия Петкова ще бъде лектор
на Международния научен конгрес на БЗС 12-14 юни 2025 - Бургас
Тема: Защо Вашият бранд е ключът към бъдещия Ви успех?
Д-р Силвия Петкова завършва ФДМ на МУ – София през 2013 г. През 2015 г. придобива магистърска степен по „Обществено здраве и здравен мениджмънт“, а през 2018 г. специалност „Пародонтология и заболявания на оралната лигавица“ в същия университет. С над 12 години професионален опит тя се утвърждава като доказан клиничен пародонтолог и лидер в сферата на денталния брандинг.
Д-р Петкова е главен пародонтолог в Дентален център „Биодент“, където успешно комбинира клиничната практика с управлението на екип и развитието на индивидуални стратегии за пациентска грижа.
Тя е също така основател на The Dental Brand – компания, специализирана в подпомагането на стоматолози да изграждат своя бранд и да привличат лоялни пациенти чрез стратегическо позициониране и подобряване на пациентското преживяване.
Освен като клиницист, д-р Петкова е организатор и лектор на лекции и обучения в областта на денталния брандинг. Нейните събития са насочени към стоматолози, които искат да трансформират своите практики в успешни и разпознаваеми брандове.
През годините д-р Петкова активно участва в международни обучения и семинари на тема брандинг за стоматолози. Тя черпи опит от световни лидери в областта на брандинга и интегрира наученото в своята работа и обучения.
Научните ѝ интереси включват пародонтология, дентален мениджмънт, брандинг и изграждане на доверие между стоматолози и пациенти. Д-р Петкова активно участва в национални и международни форуми.
Д-р Петкова бе ментор на тема „Брандингът - сърцето на денталната практика” по време на третото издание на „ФОРУМ 100 на креативните мениджъри”, организиран от АДМБ.
 
 
Интервю с проф. Павел Станимиров: Трите ключови принципа  за стабилна дентална практика

Интервю с проф. Павел Станимиров: Трите ключови принципа за стабилна дентална практика

- Проф. Станимиров, слушах вашата лекция за значението и използването на кодовете на денталните процедури. Вие говорихте за три основни принципа, които според вас са ключови за стабилната практика: първо – че трябва да познаваш своя пациент, второ – че лекарят трябва да представи информацията за съгласие на пациента по ясен и конкретен начин, за да може той да вземе информирано решение, и трето – за значението на медицинската документация и кодирането в НЗИС. Какво бихте казали по този въпрос?
- Радвам се, че сте уловили тези три основни принципа, защото именно те определят качествената, стабилна и защитена дентална практика.
Първо: Познавай своя пациент
Лечението не започва със зъб, а с човек. Добрият зъболекар трябва да разбере нуждите, притесненията и очакванията на пациента. Това включва не само клиничната диагноза, но и комуникацията – защото лечението е успешно, когато пациентът го разбира, приема и участва в процеса.
Денталният лекар трябва да се запознае и с общото здравословно състояние на пациента, за да може да оцени рисковете от възникване на неблагоприятни ситуации. Това е ключово за безопасността на лечението.
Второ: Информираното съгласие – комуникация, а не формалност
Информираното съгласие не е просто подпис върху документ. Това е процес, при който лекарят ясно и достъпно обяснява на пациента какво лечение му предстои, какви са възможностите и рисковете.
Когато пациентът е добре информиран, той взема осъзнато решение, а това намалява недоразуменията и изгражда доверие.
Трето: Медицинската документация и кодирането в НЗИС
Документацията защитава както лекаря, така и пациента.
Без ясни записи за извършените процедури не можем да докажем какво сме направили.
Кодирането в НЗИС е част от този процес – то не е просто отчет, а структуриран начин да се гарантира, че информацията е ясна, стандартизирана и защитена.


НЗИС – необходимо ли беше въвеждането й за денталните лекари?


- Проф. Станимиров, според вас трябваше ли да се въвежда НЗИС за денталните лекари?
- Ако питате зъболекарите, най-добрият вариант за нас би бил да не сме ангажирани с НЗИС, за да можем да се концентрираме изцяло върху лечението на пациентите.
Ние като дентални лекари винаги сме документирали извършените дейности – това е част от професионализма, но процесът на въвеждане и изпращане на информация ангажира време и изисква ресурс. Въпреки това, нормативната уредба налага въвеждането на информация в системата. От една страна, дигитализацията на здравеопазването беше неизбежна. Тенденцията в целия свят е към електронно здравно досие, стандартизиране на документацията и улесняване на отчетността.
От друга страна, внедряването на такава система винаги е предизвикателство – изисква адаптация, обучение и техническо усъвършенстване. Важно е да се разбере, че НЗИС не е просто средство за контрол, а платформа, която може да има и практическа полза за зъболекарите – гарантира по-добра отчетност, защитава при спорове с пациенти и структурира документацията.
Така че въпросът не е дали трябваше да се въведе, а как да се направи така, че да работи ефективно в полза на денталните лекари, а не да ги затруднява.


А какво да кажем за кодовете? Не са ли прекалено много?


- Проф. Станимиров, според вас трябваше ли да се въведат кодове за денталните процедури? Не са ли прекалено много – те са малко над 400?
- Да, броят им може да изглежда голям, но трябва да отчетем, че денталната медицина обхваща изключително разнообразни процедури. Опитахме се да балансираме между прецизността (да има кодове за всички важни манипулации) и практичността (да не са прекалено детайлни и сложни за използване).
Най-лошият вариант е да имате процедура, която реално изпълнявате, но да няма код за нея. Например „синус лифт“ – ако не съществува код за тази манипулация, как ще я отчетете, когато застрахователят изисква документ, за да плати за лечението.  
Тогава ще трябва да кажете на пациента: „Направих ти синус лифт, но не мога да ти дам документ, защото няма код, ще ти напиша нещо друго – например, че съм ти извадил зъб.“
Това вече е опасна и лоша практика. Това е като да ти кажат: „Пиша ти това заради клиничната пътека, но иначе спокойно - нямаш това заболяване“.
Поради тази причина бяха въведени кодове за всички реални дентални дейности.
Кодовете не са създадени, за да затрудняват зъболекарите, а за да внесат ред и яснота в документацията. Това е процес на адаптация – с времето всеки зъболекар ще свикне с най-често използваните кодове и ще вижда реалната полза от тях.


Накратко


Когато познаваш своя пациент, изграждаш доверие.
Когато даваш ясна информация за лечението, работиш проз­рачно. 
Когато документите са точни и подредени, практиката ти е стабилна и защитена.
Тези три принципа не са просто правила - те са основата на денталната професия, която искаме да развиваме с отговорност и професионализъм.


Сергей Пенов

„Един месец след въвеждането на НЗИС -  проф. Павел Станимиров отговаря на вашите въпроси” Подарък в аванс за 15-годишнината на АДМБ

„Един месец след въвеждането на НЗИС - проф. Павел Станимиров отговаря на вашите въпроси” Подарък в аванс за 15-годишнината на АДМБ

Началото на събитието бе дадено от д-р Венета Павлова, председател на АДМБ. Тя приветства с „Добре дошли“ колегите и пожела успех на форума.
- Благодаря и на проф. Павел Станимиров, че от много години е лектор на асоциацията. През 2025 г. АДМБ празнува 15-годишнината си! Радвам се, че чрез това и много други събития асоциацията продължава да работи в посока на популяризиране на съвременните принципи на дентален мениджмънт.
Може да се каже, че този форум бе подарък в аванс за годишнината на асоциацията. И не само защото зала „София“ на х-л „Маринела“ привлече 100+ колеги от цялата страна, а най-вече заради актуалното съдържанието на форума, което определи неговата значимост.
Атмосферата бе наситена с топлина (не става дума за парното) и конструктивност. И също така - с взаимно доверие между лектор/лектори и аудитория.
Отбелязахме вече, че проф. Станимиров в детайли „разкодира“, (за когото не бе ясно), кодовете на НЗИС с нужното тълкуване и обърна внимание на новите кодове, рисковете и пр. Уточни, че „... процедурите в НЗИС могат да се разглеждат като един огромен ценоразпис, в който вие може много да варирате“. Примерно „цялостен“ и „ограничен“ преглед и т.н.
Проф. Станимиров отговори изчерпателно и на всички въпроси.
Всъщност, вече го подчертахме, метафорично и като цяло той „добави“ към НЗИС още два кода - код „яснота“ и код „спокойствие“.
Това бе изразено и от думите на благодарност, отправени към него от д-р Нелия Михайлов от УС на АДМБ:
„...Преди няколко години, във връзка с правилата за добра медицинска практика, вие се появихте и с вашите знания и компетентност, и разбира се с екипа, които беше съставен, внесохте успокоение и решихте проблеми.
Днес в системата отново има шум, наречен НЗИС. Вие отново сте сред нас и отново с вашите знания и компетентност се опитвате да помогнете на съсловието. Обикаляте районните колегии като просветител. От личен опит знам, че да работиш за зъболекарското съсловие е много неблагодарно и същевременно удовлетворяващо и с усещане, че е добре да си в полза на зъболекарското съсловие и професия. Затова искаме да ви благодарим и да ви кажем, че имате нашето доверие и нашата подкрепа днес и за в бъдеще..“
Изказваме благодарност и към останалите лектори – партньори на АДМБ - д-р Неделчо Ситнов, дентална клиника “СитиДент”, автор на денталния софтуер goDento, който ни информира за софтуерът GoDento в условията на НЗИС.
Д-р Божидар Кафелов, ендодонтист в дентална клиника Svedent и част от екипа, създал денталния софтуер AIDOO. Той се спря на това какво прави AIDOO във връзка с НЗИС.
Адв. Емилиян Арнаудов, адвокатска къща „Попов, Арнаудов и партньори“, запознал ни с въвеждане на еврото - изисквания и срокове за бизнеса.
Благодарности към златния спонсор на събитието АКСИС България, както и към бронзовия спонсор Бутик Холидей.
Във форума се включиха и нашите дългогодишни партньори Пиер Фабър и Булдент, които бяха подготвили подаръци за участниците. 
До нови срещи с АДМБ!

 

 

 

 

 

 

 

 

Един месец след въвеждането на НЗИС! Проф. Павел Станимиров отговаря на вашите въпроси.

Един месец след въвеждането на НЗИС! Проф. Павел Станимиров отговаря на вашите въпроси.

1 февруари 2025 г.
 
9.00-10.00 - Регистрация
Един месец след въвеждането на НЗИС!
Проф. Павел Станимиров отговаря на вашите въпроси.
 
Следобедна програма:
 
Д-р Неделчо Ситнов:
Софтуерът GoDento в условията на НЗИС. Автоматично управление и подписване с много електронни подписи. Дигитално разписване на АЛ с таблет. Електронно съхранение на документи - въпроси.
 
Д-р Божидар Кафелов:
Какво е технически НЗИС. Нашите данни и данните на пациентите. Как подписваме амбулаторните листа? Какво прави AIDOO във връзка с НЗИС? - въпроси
 
Адв. Емилиян Арнаудов:
Въвеждане на еврото - изисквания и срокове за бизнеса. Готови ли сте за еврото? Точната дата за въвеждане все още не е ясна. Определени са обаче точни срокове преди и след нея, в които всеки бизнес ще трябва да осъществи определени стъпки. Какви са те и какво трябва да предприемем?
 
Място на провеждане:
София, х-л “Маринела”
 
Такси участие:
За членове на АДМБ - 150 лв. с ДДС
За нечленове на АДМБ - 200 лв. с ДДС
 
Контакт за записване: 0898 273 935
 
Банкова сметка в лева:
Получател: АДМБ
IBAN: BG12BPBI88981230013130,
BIC: BPBIBGSF
БАНКА: ПОЩЕНСКА БАНКА

Асоциацията на денталните мениджъри в България (АДМБ)
е създадена на 16 юли 2010 година,
за по-доброто управление на денталните клиники и кабинетите в нашата страна – изцяло в полза на пациента и неговия комфорт.

Информация

Контакти

ул. ”Св. Пимен Зографски” № 16,
София, 1172