В презентацията си адв. Валентин Савов обърна внимание, че освен професия с благороден характер, упражняването на дейност като дентална практика представлява и бизнес. Бидейки и бизнес, той трябва да се структурира правилно, за да може да расте, да се продава или наследява. Спрямо него се прилагат множество регулации и може да бъде обект на разнообразни претенции от административни органи, пациенти или доставчици. Обърна се внимание на защитата срещу черен ПР, защитата срещу нелоялни служители и нелоялна конкуренция, исковете срещу лекари по дентална медицина или срещу денталната практиката, структуриране на дейността – оперативна дейност и активи, сделките между свързани лица.
В началото той припомни формите, предвидени в търговския закон, чрез които денталните лекари могат да извършват своята дейност – ЕТ, ООД, ЕООД, АД и пр. Адв. Савов препоръча да не се извършва дейност под формата на ЕТ (едноличен търговец), тъй като има припокриване на имуществото на едноличния търговец и личното имущество на денталния лекар, т.е. ако има искове срещу ЕТ, тези искове се разпростират и върху имуществото на физическото лице.
Адв. Савов разгледа и няколко казуса, с които се е сблъсквал през последните години, свързани с дейността на ЕТ, ООД, ЕООД, свързани с възможностите за продължаване на дейността от наследниците на едноличния търговец, привличането на партньори (съдружници) или инвеститори или продажбата на денталната практика.


ЧЕРНИЯТ ПР СРЕЩУ КОНКРЕТНИ ДЕНТАЛНИ ЛЕКАРИ ИЛИ СРЕЩУ ПРАКТИКАТА


Социалните мрежи правят черния пиар изключителен лесен, а негативните оценки или клевети могат да станат достъпни до неограничен кръг от потребители. От „хейтването“ в мрежите действително всяка дентална практика може да пострада репутационно, в резултат на което и финансово.
Какво можем да направим, за да се защитим? На първо място – да си обезпечим доказателствата за злонамерените постове в социалните мрежи. Това става чрез нотариус, който да отваря сайта и удостоверява, че на еди-коя си дата се визуализират тези снимки, изявления, видеа. Това е доказателство, което можете да използвате в съда при завеждане на иск срещу злонамерения потребител.
Следващата стъпка е писмо от адвокат с покана да се преустановят всички злонамерени действия и премахнат всички обидни или други постове. Ако позорящите изяви продължат или не бъдат премахнат постовете, може да се предявят искове за обезщетение за имуществени и неимуществени вреди. Неимуществените вреди се обезщетяват от съда по справедливост, докато за обезщетение на имуществените вреди трябва да се докаже ввръзката между деянието и вредата и конкретния размер на вредата.  
Какво да правим с хора, които тенденциозно, умишлено и злонамерено изпращат сигнали до институциите срещу вас, в това число и анонимни? По принцип всеки има право да сигнализира срещу някакво нарушение, но когато това е прекомерно и се докаже, може да се претендира преустановяване на злонамереното поведение и обезщетение за вредите. 


ЗАЩИТА СРЕЩУ НЕЛОЯЛНИ СЛУЖИТЕЛИ


Някои хора, които наемате, може би нямат същата мотивация, качества, ценностнна система като тази на работодателя и тогава започват да се случват недобри неща. Примерно, служителят е уволнен и веднага започва да пише против вас, изкарва някои неща от кухнята и пр. Какво да направим срещу този служител или бивш служител? За да има една вътрешна спирачка, препоръчвам в договорите, които сключвате да има няколко клаузи:
- за не разкриване на вътрешна информация
- цялата база с пациенти, доставчици и пр. е собственост на дружеството, практиката и той не може да я полза, разпространява и пр.
- при положение, че напусне, той няма право да се обажда на бивши свои колеги от тази практика, за да ги кани в своята
- забранено му е да контактува с пациенти от предишната си практика, за да ги кани в своята нова практика
Много е важно как ще бъдат формулирани тези клаузи – акцентира адв. Савов. Редица работодатели се изкушават да сложат в клаузите на договорите, че този човек няма право да извършва конкурентна дейност в следващите 1-2, 3 години. Такива разпоредби се отменят от съда, защото няма как да ограничим един лекар или служител да упражнява правото си на труд или да не упражнява професията си, която е избрал.


ЗАЩИТА СРЕЩУ НЕЛОЯЛНА КОНКУРЕНЦИЯ


Примерите са много. Човекът идва от факултета, в денталната практика го обучават 4-5 години. Изведнъж казва: „Много благодаря!“ Отива и си създава собствена практика.
Никой не може да го спре да го направи. Всички сме започнали от някъде, по някакъв начин.
Това обаче, срещу което можем да се противопоставим, са случаите на нелоялна конкуренция. Тогава, когато този бивш наш служител, вече конкурент, използва нашата база с пациенти, докато още работи за нас или след това. Започва да им се обажда – вариантите са различни - но ако им казва, спрете да се лекувате там, елате при мен, това вече е проблем. Не се притеснявайте да пишете писма, предупреждения срещу нелоялни практики – според случая, подавайте сигнали до прокуратурата, Комисия за защита на потребителите, КЗК и пр.


ИСКОВЕ СРЕЩУ ЛЕКАР ПО ДЕНТАЛНА МЕДИЦИНА ИЛИ СРЕЩУ САМАТА ПРАКТИКА


Съществува една група от адвокати, това е техен бизнес, които преследват пациенти, сключват договори с тях, за да ги представляват, карат ги да завеждат искове. Понякога на пациента изобщо не му е идвало на ум да постъпва по този начин. И какво правят адвокатите, когато възнамеряват да завеждат иск, законът им дава възможност да поискат от съда да им допусне предварително обезпечение - например запориране на сметки и пр. Последствията се много неприятни. Ето защо превантивно трябва да се разпредели дейността между различни дружества, така че да е по-малко уязвима от рискове. Това означава едното дружество да притежава и управлява активите - офиси, сгради, автомобили, оборудване и пр. Съвсем отделно е второто дружество, в което вие упражнявате дейността си на дентални лекари и срещу което могат да бъдат насочени исковете, свързани с денталната ви дейност.