Както вече обявихме ХIII Национална конференция на АДМБ се състоя на 11-12 май в Стара Загора. Премина динамично - през първия ден с лекционна програма, а на следващия - с редовното отчетно събрание на асоциацията.
Новината от събранието - организиране за първи път в България на „Международен форум по дентален мениджмънт - споделен опит в управлението“!
Основни лектори на конференцията бяха проф. Даниела Илиева и адв. Валентин Савов. Изненадата дойде от Магдалена Мичева, фирма „Линеа”, която сподели с присъстващите част от един свой проект, наречен „Управление на малките неща.
Адв. Савов се спря на защитата срещу черен ПР, защитата срещу нелоялни служители и нелоялна конкуренция, исковете срещу лекари по дентална медицина или срещу денталната практиката, структуриране на дейността – оперативна дейност и активи, сделките между свързани лица.
Проф. Илиева говори за себепознанието и ценностите, развитието на таланта, менторството и коучинга като техники.
Основни лектори на конференцията бяха проф. Даниела Илиева и адв. Валентин Савов
Подбрали сме няколко акцента от лекцията й.
Нашите ценности
- подчерта тя - не са свързани с идеята какво ни харесва. Ценностите не са какво искаме, а към какво се стремим.
- Може да не ми харесва да ставам сутрин рано, но го правя, защото е важно за мен да се справя с всички ангажименти. Може да не искам да ходя на фитнес, но тъй като се стремя да постигна тяло, което да ме слуша, а не да ме командва, затова го правя.
Като обобщение според нея ценностите са нашият компас в живота
Същността на личността, човека, ценностната му система, връзката с мениджмънта
- Колко от вас са хора сови – не обичате да ставате рано, силните ви часове са в късния следобед, обичате си късните вечери. Хората чучулиги обичат да стават рано, силното време им е до 14 ч следобед. Представете си един млад човек, който избере професия на лекар, която е работа за чучулиги, но се е родил сова – колко тежко ще му бъде поне през първите 10 години.
Има нужда от хора, които виждат детайлите, но има хора, които виждат голямата картина.
- Не ангажирайте във вашите практики човек, който обича краткосрочни ангажименти, с дългосрочни и дълги процедури. Не отдавайте в детайли задачи на някой, който е роден да вижда голямата картина. Използвайте този, който вижда голямата картина, да помогне на вас, мениджърите, да виждате голямата картина. Всеки от вас, който потъне в един отдел на денталната си практика, в един пациент, е човек, който в гората е гушнал едно дърво. Това, което вижда от гората, е едно дърво и може би няколко околни дървета, но не цялата гора. Нито един мениджър не може да си позволи да прегърне едно дърво. Можеш за малко, спешно да удариш едно рамо, но веднага като дрон трябва да се издигнеш над гората, за да запазиш този поглед.
Най-важният въпрос и удовлетворение в екипите
Това е балансът между положено и получено. Във всеки един човек настъпва неудовлетворение, когато влага много усилия, но реципрочността на вложено и получено липсва, в даден момент в него настъпва неудовлетворение. В служебните отношения всеки мери в положено и получено.
Младите хора
Младите хора сега не живeят, за да работят. Когато на един млад човек му свърши работното време, не само си опакова багажа, но наистина изключва. Трябва да го приемем, такова е поколението и ако се замислим за по-голямата картина, светът има нужда точно от това. Защото, ако беше продължило поколението на амбициозните и живеещи, за да работят хора, светът щеше да потъне. Ние, поколението на работохолиците, имаме нужда от новото поколение, което ни връщат към вкуса на живата.
Развитието на личността
Развитието на личността се оприличава като тъкането на стан. Ако си до стана, ти си втъкаваш всичките нишки, но реално не виждаш какво си свършил. Едва когато мине време и се отдръпнем от стана, ние ще видим цялата картина, която сме изтъкали.
Според Чарлз Шерингтън човешкият мозък е като „вълшебен стан”, готов да изтъче уникален килим от творчески себеизяви. Мозъкът е най-мощната система за учене и разрешаване на проблеми, но за съжаление не идва с упътване за употреба. Нито един човек, който е от нашите екипи, не идва с упътване за употреба – моят мозък работи така.
И тук е голямото предизвикателство за лидера, защото единна мотивационна система няма.Той трябва да разбере за всеки един член от екипа кой е неговият мотивационен бутон – ако примерно си представите таблото с бутони на асансьор. Кой бутон да натисне, за да активира този конкретен човек. Затова всеки един човек го разглеждаме като отделен стан.
Ценностната система
Всички конфликти между хората са ниво ценностна система. Имаме три ценностни системи – едната е за живота ни като цяло, втората – за личните, интимни взаимоотношения, а третата за служебните ни взаимоотношения.
Най-добре функционират организациите, в които ценностната система, заложена от създателя, кореспондира или се доближава до ценностната система на състава. Ако попаднете в организация, в която ценностната система не съвпада с вашата, бягайте с 200!
Един човек с ценностна система, в която на високи нива са прозрачност, честност, справедливост, но попадне в организация, в която има информационно затъмнение или неща, случващи се скрито под масата, липсва на справедливост, това нагнетява всеки ден от живота му.
В последваща публикация ще изведем акценти от лекциите на адв. Валентин Савов и Магдалена Мичева.