Предлагаме ви акценти от презентацията на Магдалена Мичева, фирма „Линеа”, „Съществуваме заедно. Резултатната комуникация между поколенията”, по време на XIII Национална конференция на АДМБ, през май т.г.
Идеята на тази презентация откриваме в думите на автора: „...Да ви бъде полезна във вашите фирми, във вашите клиники, но най-вече в контактите както между поколенията, като партньори в рамката на една клиника, но може би и като пациенти”. 

 

Как можем са управляваме едни мънички детайли от своя бизнес, които правят един хотел в петзвезден хотел. Говоря за усещането на клиента, когато влезе в него. Кои са онези незабележими, мънички неща, които един управител обикновено подминава, защото има много други ангажименти. Тези мънички неща обаче правят една фирма от група хора в страхотен екип, който върви след управителя. 
...Аз съм майка на три деца. И най-близкото обкръжение от моята фамилия са цели пет поколения. 
Темата, за която ще говорим, засяга както фирмите ни, така и семействата ни. Защото 

За първи път в своето битие хората, живеещи днес, живеем в шест поколения. Никога преди не е имало такава ситуация *  

Най-възрастното поколение, все още живи, да са ни живи и здрави, безценно поколение, това са тихите. Родени до 1945 г., били са деца по времето на Втората световна война, те са изградили цялата наша инфраструктура и това е оставило върху тях един невероятен отпечатък. Много е важно да помним това, когато те са в ролята на наши съветници, докато все още ги имаме, както и когато са наши пациенти и клиенти. 
След тях идват бейби бумърите, родени между 1946 -1964 г. Тук има едно гранично поколение, родени между 1964 -1966 г., които по-скоро по дух, по-устрем принадлежат на следващата група, но много си приличат с поколението Х. 
Милениалите, които са родените между 1980 и 1994 г., са най-активните хора в момента. Целият маркетинг, цялото производство, цялата индустрия, всичко, което се прави, се прави за тях. След това идва поколението Z, което толкова много ни плаши - родените между 1995 и 2009 г. и после е поколението Alpha. Те са уникални, те са много различни, те са един огромен заряд, с който ние трябва да вървим ръка за ръка. 
И това ми даде кураж да представя пред вас малко повечето събрана информация, която имам за останалите поколения. С идеята тя да ви бъде полезна във вашите фирми, във вашите клиники, но най-вече в контакта с тях, както между поколенията, като партньори в рамката на една клиника, но може би и като пациенти. 
Преди тихите, преди родените между 1929 и 1945 г., има още две поколения, от които, за съжаление, почти няма живи хора вече. 
Първото от тях е 

Изгубеното поколение 

това, което е родено в последните десетилетия на 19 век и са били пълнолетни по време на Първата световна война. Те са отнесли най-големите разочарования, защото този устрем, към който са вървели заедно с индустриалната революция, е бил секнал заедно с Първата световна война. 
Много интересно поколение е 

Великото поколение

Родените между 1901 и 1927 г. Живели по време на голямата депресия и на двете световни войни и по принцип са били оцеляващи хора. 
И сега, защо го казвам, защо съм ги включила тук? Обърнете внимание! Поколението Z, за което ние всички казваме: О, как ще работя с тях, о, не мога да общувам с тях, те имат общи черти с великото поколение. И тези черти са стремежът и възможността да оцеляват. 
Няколко думи за 

Тихото поколение 

Това е поколението на моята майка, родени до 1945 г. Както казах вече, те са построили по-голямата част от нашата инфраструктура, от сгради, институции. Създали са ги и са ги развили. Ние ползваме тези материални, дори и нематериални придобивки, които са създадени от тях, и днес. 
Тези хора са свикнали да бъдат устойчиви. Тези са традиционалисти, което е много показателно за това поколение, когато нещо избират все още, избират да бъде трайно. Те могат да вложат много пари в дадена услуга, но и в изработката на нещо, но искат да имат обещанието, че това ще е завинаги. 
Това е тяхната дума. 
Те са и много богати на емоционалност, на информираност, на знания, на опит хора, които ние и днес може да използваме или да общуваме с тях, за да спечелим част от знанията, които имат. Държат обаче към тях да има признание и уважение. 
Още нещо за тихото поколение, което се обсъжда вече между психолозите. Има една поколенческа дискриминация, която ние трябва да избягваме, като хора, които предоставят услуги. Тези хора често се оплакват, че не намират адекватно обслужване в нито една сфера. Това трябва да се има предвид, още повече че в ЕС, в тази общност, в която живеем, от последните месеци, може би от последната година вече, се говори за специално отношение, индивидуални практики, не само за отношение, а и тип лечение на хората, които са в късна зряла възраст. Дори се говори за отделни кабинети и пр., за да се отговори на техните специфични нужди в тази възраст. 
По статистика голяма част от 

Бейби бумърите 

управляват успешен бизнес. Малък, среден, голям. Голяма част от тях са със спестявания. 68% смятат, че финансите са тяхна лична отговорност. Управляват имоти.
Тяхната дума е „ще работя до края”. 
Те са ценни и верни, но се фокусират прекалено много върху думата „трябва”, върху думата „работя” и това, в комбинация със следващите поколения, понякога води до конфликти. 
Те са много любящи, много ориентирани към здравословен начин на живот, но в същото време обичат да дават съвети. Не се съобразяват с това, че хората, които са след тях, имат друг поглед върху нещата. Това, че го правят по различен от тях начин, въобще не означава, че не го правят добре. Те пак ще стигнат до резултат, но друг резултат. 

Поколението Х

„Трябва” - това е тяхната дума. Поколението Х е едно изключително работещо, можещо и знаещо поколение, родените между 65 и 80 г., които много работят, много знаят, много могат. 
Те са отгледани, без някой да им е казал често думите „обичам те”. Върнете се малко назад, в своето детство. 
Моята майка ми казваше: „Едно дете се обича, когато спи.”
 Защо не съм те чула на всеослушание да ме хвалиш? - питам аз. 
- Защо да те хваля? Ти си добра? Това не е беда - отговаря тя.
Това, че на нас никой не ни е казвал „обичам те”, или малко са ни казвали „обичам те”, води до последния голям недостатък: 
Ние не може да хвалим. 
Ние не раздаваме щедро похвали. А поколението след нас, следващото и по-следващото, те очакват да бъдат хвалени. Ние можем да ги хвалим за всичко. За семейството, за живота, за това че са създавали настроение. Защото иначе няма да стане. 
Поколението Х пренебрегва своето здраве, както и разходите за него. Продължават да пушат - това е най-пушещото поколение. Пренебрегва и традициите донякъде, защото те са хора, които са разчупили традициите в последните 30 години, с удоволствие биха взели на работа хора от генерацията Y, или т. нар. милениали. 
Защото милениалите се допълват, те са много динамични, много различни, много разчупени. Допълват се страхотно. Обаче няма милениал, който би взел на работа човек от поколението Х. Просто защото им се струват сковани, строги и мърморещи. 
Вие със сигурност общувате и с милениали, и с поколението Y. Просто ценете тези връзки, защото те обогатяват и ни дават това, което ние самите не притежаваме. Ние не притежаваме разкрепостеност. Ние сме стегнати - трябва да го свърша, трябва да завърша месеца правилно, трябва да пристигна на време. За мен самата сроковете и срещите в конкретен час са много силен стрес. 
Докато дъщеря ми, с която работя, а тя е от следващо поколение, казва: „Спокойно, това не е швейцарски влак, ще се обадим на човека, че закъсняваме с 5 минути, и ще отидем. Защо е този стрес ?” 
Една особена разлика още. Поколението Х говори по телефона, раздава заповеди, команди, решава проблеми, стресове, какво ли не, конфликти - по телефона. Важно му е, телефонът да е в ръката му и да може да се обади на своят служител в 23 ч. вечерта, по среднощ, ако може. Следващото поколение, обаче, не иска да говори по телефон. Така че, когато си правим програмата за това как да работим с различни хора в един офис, на едно място, трябва да си даваме сметка за това каква част от житейските навици на по-младите от нас хора, трябва да бъдат уважени, за да не се изнервяме излишно.
Моделът на работа на Х. 
Той е в центъра и всички се въртят около него. Всички му докладват, питат го, съобразяват се с него, искат съвети, резрешения. Това е моделът „едноличен търговец”. Познавам много големи фирми, които следват същия модел, защото управителят е Х. Твърд, стоящ на мястото си, работещ до край. 
И обратното – когато около вас има много хиксове, дори да искате да се промените, трябва да научите хиксовете, че вие не сте началото и края на света, защото даже и да създадете правила, ако не ги научите, ще си останете в този молел на работа на хора, възпитавани в патриархат. Има един човек, когото уважаваме и други, които нищо не означават за мен. Х най-много мрази: Тази задача не ми влиза в трудовата характеристика.

Милениали (Y)

Те са център на стопанския живот. Всичко и всеки са насочени към тях.
Деца на свободата и първото поколение, което е изцяло в интернет. 86% харесват динамичните дейности, ценят иновациите и отричат традициите. За тях „Общуването е преди всичко, парите не са важни. Но ми трябват.“
Ценят свободата си.
На Y можеш да му пишеш. Не трябва да му се звъни.

Поколението Z 

е първото изцяло дигитално базирано поколение, материално осигурени. Имат висока степен на тревожност, поради големите очаквания към тях. Могат да инвестират и го правят - 48%. Някои твърдят, че могат и да не работят изобщо. Чувстват се добре, когато са в група. Готови са да работят за кауза.
На Z трябва да му дадеш причина, за да дойде на работа.
Z обичат лукса. Ето защо важен тренд е „Да излъчваме лукс”.
Вдъхновени за Home office. Офис пространството трябва да е луксозно, лъскаво с място за селфи.
В следващите 15 години повече от 1 милиард Z ще заемат своите работни места.
Ще бъдат ли и при нас? Това зависи от нас.

 

* Изгубеното поколение – родени в последното десетилетие на XIX век, разочаровани, отчаяни.
Великото поколение – родените от 1901 до1927 г. Живели по време на Голямата депресия и на двете световни войни. Оцелели. Оцеляващи.
Тихото поколение - родени до1945 г.
Бейби бумъри - родени между 1946 и 1964 г.
Милениали (Y) -родени между1980 и1994 г.
Поколението Gen-Z - родени между 1995 и 2009 г.
Поколението Alpha - родени след 2010 г.