I национална конференция на АДМБ: Идеална походка в движението напред няма,  има движение напред

I национална конференция на АДМБ: Идеална походка в движението напред няма, има движение напред

Градът на липите - Стара Загора - бе домакин на Първата национална конференция на Асоциацията на денталните мениджъри в България. Ден преди Цветница - 16 април т.г. - около 50 мениджъри на дентални практики и зъболекари от цялата страна се събраха в една от залите на х-л „Мериан Палас”, за да изслушат богатата лекционна програма. Всъщност „изслушат” не звучи точно, тъй като форумът се превърна в дискусия между аудиторията и лекторите, които често бяха прекъсвани с въпроси. 
Освен лекторите обаче отговори даваха и представители на АДМБ, но ...на журналистите в пресклуба на БТА-Стара Загора, което показва, че асоциацията държи да има „топла връзка” по темата дентален мениджмънт с медиите от цялата страна.
Този динамичен ден на ”въпроси и отговори” завърши с Общо събрание на АДМБ и тържествена вечеря, придружена с артистична програма (вълнуваща!).

ПРОГРАМАТА

„Предприемачът в денталната практика” бе първата разгледана тема. Д-р Жози Бакиш, собственик и управител на четири клиники в Израел и една в България, имаше задачата да очертае профила на този предприемач и формулите му за успех. 
Вторият лектор бе Грант Бейбън. Роденият в Йоханесбург, Южна Африка Бейбън в момента работи като дентален офис мениджър за българска дентална клиника, чиято управленска дейност е доразвил и е постигнал видими положителни резултати за кратко време. Бейбън говори пред аудиторията за „Дентален мениджмънт - британското влияние”.  
Отговори (и то много!) на актуалния въпрос „Как да се справим с пациенти, злоупотребяващи с правата си?”, даде Мария Радева, експерт юрист. 
Д-р Георги Саров, доктор по медицина, доктор по социология, обсъди с аудиторията “Позитивното позициониране на денталния лекар предприемач в гражданското общество (политически и междуличностен план)”.
Присъстващите се запознаха и с книгата “Обществено дентално здраве: дентална професия, дентална практика” с автор и водещ на презентацията доц. д-р Лидия Катрова, д.м.
„Съвременните възможности за кредитиране на малки и средни предприятия и лица със свободни професии” бе темата на презентацията на Алфа Банк, а „АЛБА-ТМ” се представи с „Carestream Dental - ефективни решения в образната диагностика”.

НАЧАЛОТО

Своеобразният домакин д-р Диана Бушкалова от Ст. Загора откри събитието. В обръщението си към присъстващите председателят на АДМБ д-р Венета Павлова каза: „За мен е удоволствие и привилегия от името на АДМБ да ви приветствам с „Добре дошли”. Надявам се днес да бъде един много интересен ден, в днешната среща да откриете всичките ваши тайни за успеха, да обогатим своите знания, да имаме много нови идеи за правилно управление на нашите практики”. 
Приветствие от кмета на община Стара Загора до участниците прочете д-р Нелия Михайлова, зам.-председател на АДМБ.

ОЦЕНКИ И КОМЕНТАРИ

Срещата, както отбелязахме вече, премина под формата на дискусия. Тя бе привлякла хора, които ценят времето си, дошли са с конкретна цел - да извлекат полза от лекциите, от общуването помежду си, да почерпят идеи, приложими в практиката. Това си пролича не само от поставените въпроси и препоръките на участниците (публикуваме ги по-долу). Фактът, че бизнес литературата, разположена на специалния щанд в залата от книжарници „Хеликон”, бе почти изкупена, допълва това впечатление. 
Като цяло конференцията бе оценена (според попълнените анкети) с отличен 5,57. Организацията също - 5,86 (поздравления за д-р Диана Бушкалова!). Програмата получава „много добър” 5,38, а мястото и времето на провеждане имат „пълен отличен”.
Оценките за представянето на лекторите варират от „много добър 5” до „отличен 6”. Енергичната Мария Радева, натрупала опит в разрешаване на конфликтни ситуации между зъболекари и пациенти, и безбройните контролиращи органи, не пропусна да отговори на всеки въпрос с необходимата компетентност. А те „валяха” като пролетен дъжд. 


Аплодисменти за д-р Жози Бакиш. Препоръките към него са за поставяне на акцент върху „българската гледна точка”. Всички отчитат, че му е „необходимо повече време”, за да сподели своя голям опит, който така щедро раздава. От него се очаква по-подробна информация за статистиката, която представи. „Д-р Бакиш може да чете цял ден” - се посочва в една от анкетите. Абсолютно вярно, с допълнение - едва ли само един! „Да има повече срещи с колеги като д-р Бакиш и отворени дискусии между практикуващите колеги по предварително зададени теми” - е призив към организаторите при подготовката на бъдещите форуми. 


Очакванията към Гранд Бейбън, който едва вмести потенциала си в един учебен час, за да представи конспективно денталния мениджмънт „по британски”, са „да сподели опита си в България”. С другото се справи перфектно. Бележка: Очакванията към Бейбън вече са излишни - като допълнение към конференцията на стр. 10 можете да прочетете написаната специално за „Стоматологичен свят” негова авторска статия „Управление на финансите на зъболекарските практики в България с влияние на чуждия опит”.


Д-р Георги Саров също вдигна високо летвата. Ето някои акценти - разликата между „предприемач”, създаващ добавена стойност не само за себе си, но и за обществото и „търговец”; пазарната ви стратегия - • развивайте марката „добър”, не по-малко от марката „компетентен” зъболекар • дайте избор на всеки джоб и самочувствие • мотивирайте цените си • използвайте персонала си оптимално, давайте повече с целия екип • не ласкайте и не управлявайте пациента, дръжте се равностойно и пр. и пр.


В оценки за срещата се подчертава, че „лекторите бяха повече отколкото времето, което позволява ползотворни полемики по темата” и още, че „програмата е интересна, но претоварена”. В тази връзка се предпочитат „двудневни конференции”. Настоява се за още „практически съвети и дискусии”, „много повече примери, практичност за нас, които се реализираме при коренно различни условия”. „Да презентират хора, които имат практически опит в България”. „Нека всички бъдем полезни с идеите си” - четем още препоръки.
Несъмнено това са чудесни ориентири за нови срещи. А който е пропуснал тази, има още една възможност „да не остане в междучасието” - конференцията бе заснета напълно и желаещите могат да си я поръчат на DVD от организаторите.

ИЗВОДИТЕ

Форматът на тази проява, подборът на темите и др. се доближават до курсовете, провеждани от Центъра по дентален мениджмънт и комуникация „Иктус”. Това означава, че пътят на развитието и утвърждаването на денталния мениджмънт в България не започва от днес, а продължава - фокусирано и на високо професионално ниво. Вече в кръга (и с разширяване на този кръг) на изграждаща се от компетентни и доказали се лидери на практики, на търсещи личности организация, каквато е Асоциацията на денталните мениджъри в България. Привличането на повече зъболекари към каузата „да управляваме по-добре нашите практики” и към този кръг се осъществява чрез провеждането на такива „разчупени” събития. Вече го виждаме. Ето защо е необходимо да има „следва”.
Вижда се и последователност на АДМБ в общуването с медиите (национални и регионални). Този път в Стара Загора, утре - в други градове. Това говори за усилията на АДМБ чрез подобно сътрудничеството и чрез конкурса „Мениджър на дентална практика” да популяризира принципите на денталния мениджмънт, постиженията на българските дентални лекари/мениджъри в управлението на техните практики и да посочва примери как това управление води до взаимна полза както за лечителите, така и за техните пациенти. Компасът показва вярна посока.
Как да определим Първата национална конференция на АДМБ? Може би - обещаваща. „Чудесна е! Е, никой не е съвършен!” - добавя в анкетата си остроумно един от участниците. Тази оценка е стойностна, тъй като е реалистична и откровена. Всичко останало би изглеждало претенциозно и натруфено. 
Защото, когато трябва да се заемат водещи позиции в определена категория, идеална походка в движението напред няма, има движение напред. Или както някой бе казал „Лидерството е глагол, не съществително”.

Учредена бе Асоциация на денталните мениджъри в България - 16 юли 2010 г.

Учредена бе Асоциация на денталните мениджъри в България - 16 юли 2010 г.

Датата 16 юли 2010 г. ще се запомни в историята на денталното съсловие у нас с учредяването на Асоциацията на дентланите мениджъри в България (АДМБ).След три дискусионни срещи, проведени по цялата страна, в рамките на шест месеца - през март в кк „Златни пясъци“, през май на изложението „Булдентал“ и през юни по време на Научния конгрес на БЗС в Бургас, асоциацията на денталните мениджъри се „роди“ на седмия месец в София. 
Подписите си като учредители през този юлския ден сложиха д-р Венета и Валентин Павлови („ЕОДент“ - София, Перник), д-р Нелия Михайлова („Изидент“ - Пловдив), д-р Венцислав Стоев („Св. Аполония“), София, д-р Соня Еленкова, Русе, д-р Пламен Бързашки, Смолян, д-р Катя Славова („Биодент“), Елин Пелин, Пламен Петков (мениджър), д-р София Буджева, Бургас, д-р Спаска Фезова, Благоевград, д-р Юра Пандушева, Пловдив, д-р Диана Бушкалова („Мегадент“), Стара Загора и като физически лица Маргарита Тотева и Сергей Пенов.
Приет бе устав на организацията, като тя ще се ръководи от Управителен съвет в 7-членен състав. За председател на асоциацията бе избрана д-р Венета Павлова, а за зам.-председател - д-р Нелия Михайлова.
В Управителния съвет влизат още д-р София Буджева, д-р Венцислав Стоев, д-р Пламен Бързашки, д-р Соня Еленкова и Сергей Пенов.
Контролният съвет се оглавява от д-р Катя Славова.
Членството в новата организация става след еднократна встъпителна вноска от 250 лв. и членски внос от 25 лв. на месец.
Уникалното на асоциацията на денталните мениджъри е, че у нас за първи път в областта на денталната медицина се създава сдружение от отворен тип - в него освен зъболекари, ще членуват мениджъри на дентални практики, които не са завършили дентална медицина, а като асоциирани членове ще бъдат приемани организации извън денталния бранш, занимаващи със сходна дейност - маркетинг, мениджъмънт, PR и пр.
Сред целите на новоучредената организация са развитието и популяризирането на дейността на денталните практики и тяхното управление. Тя ще провежда семинари с цел повишаване квалификацията на членовете на сдружението, конференции, събрания, делови срещи и симпозиуми с цел популяризиране на постигнатите резултати от дентални практики и обмяна на опит между членовете на сдружението. 
Асоциацията ще работи за създаване на коректни отношения в пряката дейност на мениджърите на дентални практики и защита на инвестициите в тези практики. Тя ще подпомага професионалната и личностна реализация на специалистите в тази област.
Сдружението ще търси контакти с международни и национални организации, имащи отношение към целите и задачите му с оглед взаимен обмен на информация, опит и идеи.
При необходимост от асоциацията ще лобират пред държавни, общински и обществени организации в сферата на здравеопазването за подпомагане решаването на проблеми в областта на денталния мениджмънт.
От асоциацията също така ще работят за създаване на основа за взаимен обмен и партньорство при решаване на проблеми, свързани  с денталния мениджмънт у нас, и предотвратяване на случаи на нелоялна конкуренция.
Ангажиментът на асоциацията към провеждането на конкурса „Мениджър на дентална практика” също е залегнал в устава й, както и да работи за утвърждаването на позитивния имидж на българс­кия зъболекар и денталния мениджър в на­шето общество.
За постигане на задачите си тя ще поддържа и осъществява контакти със средствата за масова информация, в т.ч. специализираните и неспецилизираните ме­дии.
Първото общо събрание на асоциацията на денталните мениджъри у нас ще се проведе през септември-октомври т.г., когато ще се приемат нови членове.
Пред в. „Стоматологичен свят“ и други медии д-р Нелия Михайлова, зам.-председател на асоциацията, изтъкна своите аргументи за необходимотта от основаването на тази организация: 
- В денталните факултети ня­ма такъв тип образование - дентален мениджмънт - и на нас през годините ни се наложи да се обучаваме сами, в крачка. Смятаме, че вече сме достигнали до такъв етап, в който е много важно да се обединим, за да си бъдем полезни един на друг, а пък заедно да бъдем полезни на колегите, които тепърва започват.
Според д-р Венцислав Стоев „основната същност на тази организация е в посоката на развитие на нещо, което е много добре развито в другите браншове на икономиката, но е още в началото при българските дентални практики“. 
- Както казаха колегите, няма специализирано обучение и всичко, което сме учили, сме го учили по два пъти - единият от емпиричния си опит, а вторият път - от водещи специалисти, които гостуваха у нас, като Дженифър де Сейнт Джордж. В този смисъл ние ще каним такива специалисти от чужбина и колеги, които да споделят своя опит с нас.
- Втората цел, допълни д-р Стоев, е да развием специалността на денталния мениджър, т.е. тези функции в момента се изпълняват в голям процент от случаите от самите зъболекари, а в повечето страни по света това са специалисти, които са подготвени за тази мениджърска дейност.
Според д-р София Буджева от Бургас „все още много колеги не отдават значение на мениджмънта, не се интересуват от мениджмънт на клиниките и кабинетите си и затова клиниките угасват и те угасват. Защото те нито знаят как да менажират, нито как да почиват.
Прогнозата й е, че около 30% ще бъдат готови да „попиват“ принципите на денталния мениджмънт и да ги въвеждат в пракитиките си, благодарение на дейността на асоциацията. 
Д-р Буджева е на мнение, че другата посока, в която трябва да се работи, е в областта на денталния туризъм. Защото наистина има ниша, която трябва да се запълни, но без помоща на хотелите и туроператорите ще бъде трудно.
Д-р Диана Бушкалова от Стара Загора обърна внимание на два аспекта от дейността на асоциацията. Първият в посока на взаимоотношенията с пациентите и възпитаването на здравната култура у тях. „Възпитаването на дентална култура в пациентите от най-ранна детска възраст е наша основна задача“, категорична е д-р Бушкалова. „Крайната ни цел е пациентът и ние се развиваме, за да му бъдем полезни. Нашата професия е мисионерска и трябва да влагаш душа и сърце в нея“. 
Друга задача на новата организация според д-р Бушкалова е да работи за „облекчаване на условията за инвестиране в зъболекарските практики“.
Вижданията на Маргарита Тотева за бъдещето на асоциацията на денталните мениджъри са, че тя „ще се развива стъпка по стъпка и качествено“.
Безспорно предизвикателствата, пред които е изправена новата организация, са твърде сериозни. И свързани с думата „изграждане“ Тя трябва:
• да изгражда себе си като нов тип структура на база на своя програма
• да изгражда теоретичните и практически принципи на една нова за България дисциплина - дентален мениджмънт, и да ги систематизира
• да популяризира сред съсловието тези принципи и в сътрудничество с негови представители, осъзнали важността на тези принципи, да ги въвежда в практиката
• да следи и отчита реалните бизнес потребности от инвестиции, консултантска и екпертна помощ на онези практики, нейни членове, които желаят да се развиват и да ги поощрява в този процес
• да се вгледа в студентските скамейки на денталните факултети, от които утре ще станат бъдещите дентални мениджъри 
• да осъзнае, че освен много работа и търпение, за да се въведе системата от ефективни правила за организация, управление, маркетинг и комуникация на голяма част от денталните практики у нас, т.е. денталния мениджмънт, е нужно и разбирането, и подкрепата на цялото организирано дентално съсловие в България. Както и на всички външни организации, които желаят да обменят опит и свежи идеи с нея.

Дискусия по учредяването на организация на мениджърите на дентални практики в България

Дискусия по учредяването на организация на мениджърите на дентални практики в България

Поредната втора дискусия по учредяването на организация на мениджърите на дентални практики у нас се проведе по време на изложението „Булдентал“ в София. Над 30 представители на дентални практики от цялата страна взеха участие в обсъждането. Присъстваха и председателят на Сдружението на българските зъболекари (СБЗ) д-р Мария Джорова, председателят на Българското общество по пародонтология и орална имплантология (БОПОИ) д-р Адриана Йосифова, както и председателят на Асоциацията на денталните дилъри Маргарита Тотева. Специално за случая от Израел бе пристигнал и д-р Жози Бакиш. 
Водещ на дискусията бе д-р Венета Павлова, управител на клиники „ЕОДент“. Носителката на наградата „Мениджър на дентална практика 2009“ д-р Нелия Михайлова от ДЦ „ИЗИДЕНТ“ взе активно участие в дискусията.
кой има право да членува в организацията
Д-р Жози Бакиш даде началото на дискусията, като подчерта, че собственик на дентална практика трябва да бъде само дентален лекар и никой друг. 
- Не би трябвало да има ситуация, когато България излезе от кризата, да дойдат хиените - застрахователни компании, фондове и пр. (това, което е станало и става в Израел - всеки, който иска, да основе клиника)- каза той. Според него учредяващата се организация трябва да защитава интересите на частните дентални лекари - собственици.
Според аудиторията обаче въпросът с това кой има право да бъде собственик на дентална практика е законодателен. 
Според д-р Еленкова от Русе членове на новата организация трябва да бъдат само управители на индивидуална или групова практика.
За д-р Нелия Михайлова въпросът кой да бъде член на тази организация няма общо със собствеността на клиниките. Това може да е цел, върху която да се работи, т.е. да не се допуска други да бъдат собственици. Тя вижда асоциацията като организация на хора, които имат еднакви интереси и желаят да се занимават с мениджърска дей­ност. 
- Не смятам, че трябва да има ограничения и в нея да членуват само управители. На този етап ние сме и собственици, и управители, и мениджъри. Дай Боже обаче някой ден да си имаме и мениджъри. В организацията трябва да членуват хора, които се вълнуват от тази проблематика - управител, мениджър или работещ в някоя клиника, който обаче утре може да си направи собствена практика. Ако той се вълнува от тази проблематика, спазва устава и нашите решения, ние не можем да го ограничим само затова, че не е управител - бе категорична тя.
Д-р Цветелина Дучева от София се съгласи с тази теза, като заяви, че „ние сме лечители и в някаква степен сме ограничени. Има хора, които разбират много повече от мениджмънт и от PR от нас и те ще обогатят организацията. Това са хората, от които можем много повече да вземем, отколкото да дадем“.
Според д-р Петър Дучев „в един момент, в който практиката се разраства над определен обем, напр. 5 или повече зъболекарски места, човек трябва да избере - или да е мениджър, или лечител. Да назначи някой, който или професионално да му води бизнеса - това прави мениджърът, или лечителят сам да води бизнеса и да прехвърли клиничната работа на друг. Излишно е да се поставят ограничения и в организацията да влизат единствено хора с медицинско образование - бизнесът е един, независимо дали става дума за зъболекари и др. Хора, които разбират от бизнес и са наети да ръководят нашите клиники, в които ние работим като лекари, няма защо да бъдат извън организацията“.
Всъщност субектът на нашето управление е денталната практика - каза д-р Бакиш. Всичко, което се намира вътре - сестри, лекар, целият колектив. Нас ни интересува взаимодействието на тази дентална практика с денталната лаборатория, с други дентални практики, с денталните дилъри. Членството в асоциацията трябва да бъде на денталната практика, а не на отделния човек, който работи в нея. 
Д-р Пламен Бързашки запозна присъстващите с определение на понятието мениджър, което гласи: това е човек, който ръководи, планира, организира, мотивира и контролира ресурси - човешки, финансови, материални и интелектуални. Това е човек, който трябва да има поне един подчинен служител. 
Според д-р Бързашки всяка практика трябва да членува със своя мениджър и той да бъде представител на практиката в асоциацията. 
Присъствалият на срещата юрист поясни, че членове на сдружението могат да бъдат както физически, така и юридически лица. „Много от практиките са организирани като търговски дружества - лечебно заведение ООД. Член в това сдружение може да бъде съответното лечебно заведение като юридическо лице, като лечебното заведение определя кой да бъде представител в съответните общи събрания и пр. Всеки има право на избор - дали да участва като физическо лице (зъболекар), или член на асоциацията да бъде съответното лечебно заведение чрез свой представител.“
Според д-р Мария Джорова, за да търгне успешно една организация, е по-добре нейни учредители да са физически лица. Винаги може да съществува и възможността за колективно членство. Членството на юридически лица би затруднило старта на организацията, без да се изключва колективното членство.
Имаше и други мнения за персонално членство, като всеки със собствените си виждания да има принос към асоциацията. Бе откроена нуждата да се споделя опит, за да се израства, да се канят гости - експерти по мениджмънт, маркетинг и пр., каквито денталните лекари не са. Целта е да се издигне нивото на денталния мениджмънт, какъвто не се учи и специализира от зъболекарите.
Д-р Илияна Давидова обърна внимание, че не бива да се забравя, че денталната практика много често е семеен бизнес, където съпруг или съпруга управляват практиката. 
Бе решено работната група по устава да пре­цизира мненията и да даде предложение кой има право да членува в организацията - физическо лице, юридическо лице или смесено членство.
условията за прием на нови членове
По този въпрос се стигна до извода, че трябва да има определени ограничителни критерии. Бе даден пример и с най-голямата асоциация на мениджърите по управление на проекти (240 хил. души в целия свят). За да членуваш в нея, трябва да кандидатстваш, да издържиш тест, да се платят 500 долара и тогава ставаш член.
Целите на организацията
- Всички се обединяваме от общи проблеми в организацията на денталната дейност - отбеляза д-р Венета Павлова.
- Асоциацията ще е място - обясни тя, - където ще се обсъждат проблеми, свързани с управлението на практиките. Ще се търсят решения това управление да се подобрява, да се създават хармонични отношения в колективите. Ще се обсъжда как да се задържа персоналът и пр. Организацията ще търси експерти, които да решават чисто икономически проблеми на практиките, ще организира семинари по дентален мениджмънт. Целта на асоциацията още е да позитивира в обществото имидж на зъболекарската професия. Тя ще лобира и ще се бори за авторитета на професията заедно със съсловните организации.
- Идеята е - допълни д-р Бакиш - как да научиш един човек да работи по-ефективно, да управлява риска в различни моменти, как да се работи с колектива, да се назначава сестра, какво трябва да се изисква от нея. 
- Нашите секретарки трябва да се обучават специфично за нашата работа. Една добра секретарка може да издигне клиниката и може да я погребе - каза в заключение той.
Членският внос
Две бяха мненията по този въпрос. Според д-р Бакиш членският внос трябва да бъде обвързан с броя на единиците в една практика.
- Членският внос не е само заради това колко гласа трябва да имате - фактът, че плащате повече пари, означава, че това е ваш успех - уточни д-р Бакиш. 
Според д-р Михайлова стойността на членския внос трябва да е еднаква за всички, като един членски внос е равен на един глас. 
Предложенията за стойността на членския внос бяха във възходаща градация  - встъпителна вноска от 50 лв. и членски внос 10 лв. на месец, встъпителна вноска от 200 лв. и 240 лв. членски внос на година, встъпителна вноска от 100 лв. и членски внос 500 лв. на практика годишно (аргументът е, че това е минималната сума, която, ако една дентална единица изработи за един работен ден, нито печели, нито губи), 200 лв. встъпителна вноска и членски внос 50 лв. на месец.
Бе предложено УС да се състои от пет човека и да има контролна комисия.

Златни пясъци обсипаха пътя пред Българската асоциация на денталните мениджъри

Златни пясъци обсипаха пътя пред Българската асоциация на денталните мениджъри

Асоциацията на денталните дилъри в България поднесе приятна изненада на денталното съсловие у нас, ставайки инициатор на първата в страната конференция на тема „Дентален туризъм в България“. Събитието се проведе от 25 до 27 март 2010 г. в х-л „Мелия гранд Ермитаж“ в кк „Златни пясъци“. 

Извън официалната програма се състоя дискусия по учредяването на организация, обединяваща мениджърите на дентални практики в България. Представители на около 24 практики от цялата страна се обединиха около идеята такава организация да се създаде. Бе излъчена и работна група, която да подготви проектоустав

Както стана вече известно, представители на около 24 практики от цялата страна от София, Варна, Бургас, Благоевград, Стара Загора, Русе, Пловдив, Пазарджик, Смолян, Тервел и др. се обединиха около идеята организация на денталните мениджъри у нас да се създаде. 

Излъчи се работна група, която да подготви проектоустав - в нейния състав влязоха д-р Венета Павлова („ЕоДент“), д-р Нелия Михайлова („Изидент“), д-р Бранимир Кирилов („Медикъл Дент Консулт“), д-р Венцислав Стоев („Св. Аполония“), д-р Пламен Бързашки (Смолян) и Сергей Пенов (в. „Стоматологичен свят“).
Този проект за устав ще се обсъди и в по-широк формат от колеги, присъствали на дискусията, разбира се, и с други клиники и кабинети, които решат да се включат. Предстоят и две официални срещи - през май по време на изложението „Булдентал” и през юни – по време на Научния конгрес на БЗС. 
Сред мотивите за създаването на такава организация са, според мненията на участниците в срещата, нуждата от „правилно менажиране на практиките”; „развитие на знанията ни по мениджмънт”; заради това, че „трябва да защитим капитала си”; защото трябва да „привличаме външни консултанти - финансисти, икономисти и пр. - хора, които да дават насоки за ефективност на отделни практики, както и за това да бъдат по-успешни, с крайна цел - позитивен имидж на нашата професия”; защото „трябва да се определи спецификата на българския дентален мениджмънт и знанията по дентален мениджмънт да се разпространяват, тъй като знаем твърде малко”; „защото трябва да си говорим по тези въпроси, тъй като ни липсва споделянето”; защото „първата цел на организацията е да спре тази безумна ценовата война помежду ни, която разбива пазара ни” и др.
Идеята за новата организация бе подкрепена и от д-р Нева Читалова - Варна, д-р София Буджева - Бургас, д-р Елза Рабаджийска - Пазарджик, д-р Спаска Фезова - Благоевград, д-р Катя Славова - София, д-р Диана Бушкалова - Ст. Загора и др.

Написахме първата страница от историята  на конкурса „Мениджър на дентална практика“

Написахме първата страница от историята на конкурса „Мениджър на дентална практика“

Конкурсът „Мениджър на дентална практика“ вече изписа първата страница от своята история. На нея личат имената на победителите: д-р Нелия Михайлова, Дентален център „Изи дент“, Пловдив, която се пребори за голямата награда - статуетката „Творецът, понесъл кръста на своята дарба“, д-р Нева Читалова, „Дентален център д-р Читалова“, Варна, с първа награда в категорията „Мениджър на дентална клиника“, и д-р Борислава Златева, София - победител в категорията „Мениджър на дентален кабинет“. 

 


На нов ред на същата страница се казва още, че извън предварително обявените категории, грамоти и награди са получили и други колеги. Информацията наистина е обширна и не може да се изнесе в цял обем. Все пак отбелязваме, че церемонията по награждаването е открита с класически изпълнения от трио „Сопрано“ и е водена вещо и с артистизъм от д-р Неделя Щонова. С електронни визитки са представени всички участници, а на видеостена поздравление към конкурса е направила Дженифър де Сейнт Джордж.

 


Трудно е да се преразкажат някои вълнуващи пасажи. Напри­мер, нещо те хваща за гърлото, когато четеш какво казва д-р Светлозар Ботев от Варна пред 350 свои колеги и приятели в ресторанта на х-л „Санкт Петербург“. 
Към края е отбелязана датата и мястото на провеждане на церемонията: 23 октомври 2009, Пловдив. Следват подписите на журито и послеслов, който гласи: „Уверени сме, че и следващите страници от този конкурс ще бъдат изписани от българските зъболекари с ценни предложения, съвети и примери за това, как по-добре да се управлява една достойна и отговорна професия. Надяваме се, че когато след години томчето със събраните разкази бъде издадено, то ще бъде на едно от първите места сред книгите във всяка библиотека на български зъболекар“.
Голямата награда - ста­туетката „Творецът, понесъл кръста на сво­ята дарба“, получи д-р Нелия Ми­хайлова, Дентален център „Изи дент“, Пловдив.

 

Тя бе връчена от д-р Николай Шарков, председател на БЗС. Той се обърна към пълната зала с думите: 
„Уважаеми колеги и приятели, тъй като тук сме и колеги, и приятели. Искам да ви кажа, че ще ми бъде доста трудно, след това, което каза д-р Ботев тази вечер - той го каза от душа. Аз ще опитам да прочета това, което написах от сърце. Уверявам ви, кратко е. 
Както във всяка сфера, така и в нашата – на денталната медицина, кон­куренцията е особено изявена. Без нея няма двигател, с който да се дви­жим напред, нито да сверяваме часовниците си докъде сме стигнали. А при нас наистина има какво да све­ряваме. Като председател на БЗС аз наистина съм щастлив, че има подобни инициативи за получаване на признание и стимулиране на труда и стремежа на колегите. Считам, че всяко усилие заслужава внимание, но също така знам, че победителят винаги е само един - на върха винаги е само един. Ако щете, щастлив съм и за това, че не съм в журито, което е имало нелеката задача да прецени кой колега е по-заслужил спрямо останалите - пръв сред равните.
Колеги, дами и господа,
С истинско удовлетворение изпълнявам високата чест, от името на Българския зъболекарски съюз да връча статуетката „Творецът, понесъл кръста на своята дарба” на най-достойния днес в развитието на денталната пра­к­тика. Смятам, че получаването на по­добно признание е ед­­но      доб­ро нача­ло за ус­тановяване на традиция всяка година най-добрият от нас да получава това високо отличие.“ 
От името на УС на БЗС и лично от мое име, пожелавам успех на спечелилите, на организаторите, на журито, на участвалите в конкурса, на домакините и на всички вас, които сте тук тази вечер. На многая лета и бог да ви благослови!“
Мотивите на журито д-р Михайлова да бъде отличена с голямата награда обяви д-р Венета Павлова: 
„Нашият избор се спря на д-р Нелия Михайлова, защото отчитаме широкото за мащабите на България пространство на уп­равление (Велинград и Пловдив), съсредоточено в личността и интелекта на д-р Нелия Михайлова, за което се изискват (и са в наличност) сериозни мениджърски умения.
Също така отчитаме факта на привличане на чуждестранни партньори и инвестиции за осъществяване на целта на практиката й – разширяване и развитие на дейността.
При д-р Михайлова е налице ясна маркетингова, PR, рекламна и мениджърска стратегия за развитие, водеща до реални резултати. Тя има умението да управлява голям екип без текучество и да създава нужната за това атмосфера. Нейната клиника е със завършена визия. Оборудването е съвременно, отговарящо на поставените цели и на стандартите. Факт са ангажираността и креативността при участието на клиниката в програми за промоция на здраве.
Не на последно място – приветс­т­ваме отговорното отношение към уча­стието на клиниката в конкурса, което, разбира се, е отличителна черта за всички номинирани и наградени“.
Д-р Нелия Михайлова получи и грамо­та за „Най-добра визия на пр­а­­ктиката”. Тя й бе връчена от Иван Со­колов, главен директор на „Меж­дународен панаир Пловдив”
Грамотата се дава за цялостна визия на практиката - от отличителните външни белези до посланията й към пациентите, като включва оценка за входната табела на практиката, ме­стоположение, интериор, сайт, лого, слоган, визитна картичка и др. Жу­рито преценява, че изградената визия на клиника „Изи дент” с ме­ниджър д-р Нелия Михайлова е съ­отнесена  хармонично в реалното и в интернет пространството.

Д-р Нелия Михайлова:
- Поздравявам инициаторите и организаторите за чудесната идея за този конкурс. В началото винаги има много ентусиазъм. Пожелавам ви да запазите този ентусиазъм и да доразвиете вашата идея, защото наистина имаме нужда от това. Поздравявам и всички участници в конкурса за техния кураж да участват. Много добре знам колко е трудно за нас, зъболекарите, да се превърнем поне мъничко в мениджъри. Има много определения за мениджмънт, но лично за мен това е изкуство. Изкуство да можеш да претвориш теорията и правилата през твоето собствено виждане, мироглед, през своята интуиция, за да достигнеш до своите цели. А за да стигнеш до целите си, трябва да имаш чудесен екип. И тук е мястото да благодаря на всички колеги от ДЦ „Изи дент”, част от тях са с мен тук тази вечер. Искрено им благодаря за безрезервната подкрепа и помощ през годините.

Първата награда в категория „Мениджър на дентална клиника” отплава за Варна и акустира при д-р Нева Читалова, Дентален център за специализирана дентална помощ „Д-р Читалова“ - Варна.

Тя бе връчена от д-р Венета Павлова, председател на журито, която прочете мотивите: 
„Клиниката на д-р Читалова, която по преценка на журито е от лидерски тип, се доближава най-много до критериите, които изисквахме за тази категория. Прецизност и ред до най-малката подробност, такива, каквито видяхме и в документите й за кандидатстване за този конкурс. Практиката на д-р Читалова свети от чистота, свети от цветовата подредба на кабинетите – единият в синьо, вторият в оранжево и третият в зелено. За пациентите това е „строгата” докторка с „веселия” екип. Личат добрите взаимовръзки в колектива, личи си, че това е един много добър мениджър.“
Д-р Нева Читалова получи и още една награда - грамота „Усмивката на екипа - подарък от лидера”. Тя бе връчена  от Васил Попов, член на журито и на УС на АДДБ. В мотивите на журито за наградата се казва: ”В един от семинарите си у нас Дженифър де Сейнт Джордж подчерта, че е недопустимо зъболекарят и неговият екип да са с неподдържани зъби. В практиката на д-р Читалова усмивката на екипа посреща пациента. ”Не мога да си представя – казва д-р Читалова - някой в клиниката да не е със здрави зъби.” И допълва: „Не е нужно да ме питат „Какво работите?” – всички се усмихват и това е! Усмивките на екипа на д-р Читалова са сътворени от нейните ръце. Ето защо тя получава наградата „Усмивката на екипа – подарък от лидера”. 
Д-р Нева Читалова:
- Благодаря на уважаемото жури, благодаря на моите приятели. Както казва д-р Ботев, идва един момент в живота, в който оборотите по някакъв начин се обръщат. Д-р Ботев каза – на 360 градуса. Аз казвам – обикновено става на 180 градуса. Важното е обаче да го преодолееш. Стъпка по стъпка, бавно и напред. Аз знам, че ние, всички зъболекари, сме професионалисти. Това е нашият проблем. Ние гоним съвършенството, а това съвършенство е в малките подобрения – стъпка по стъпка, но само напред. Колеги, благодаря още веднъж. Пожелавам тази вечер един много, много хубав купон. Стига само сме работили.

Първа награда в категория „Мениджър на дентален кабинет” получи д-р Борислава Златева, София.

 

 

Тя бе връчена от председателя на АДДБ Маргарита Тотева. Ето и мотивите на журито: 
„Представите на журито за мениджмънт на модерен дентален кабинет, съчетал в себе си опит и рутина, професионална и съвременна лечебна дейност, екип, взаимоотношения, оборудване, европейска визия и перспективи, както и сериозните мотиви, които д-р Златева изтъкна, за участие в конкурса, се покриха напълно от онова, което видяхме и чухме. При оценката взехме предвид и позитивното мнение на човек, когото срещнахме при обиколката си из страната и който се оказа, че е работил с д-р Златева в началото на нейната професионална дейност. Впечатленията за д-р Златева „преди” и „сега” се покриват, а, когато са изказани от непредубедени хора, без какъвто и да е ангажимент към конкурса, са много силен аргумент. Резултатът е налице: д-р Борислава Златева е носител на първата за България първа награда за „Мениджър на дентален кабинет”. 

Грамота за „Управление на риска в професията” и специален приз получи д-р Светлозар Ботев, Дентална клиника „Д-р Ботев”, Варна. 

 


Наградата бе връчена от Сергей Пенов, издател на в. „Стоматологичен свят”. Мотивите на журито са следните: 
„Преди година и половина след катастрофа с мотоциклет д-р Ботев получава тежка травма и вече е неработоспособен с едната си ръка. Въпреки това пред bТV той заявява: „Перспективата пред мен не е толкова лоша, защото имам хората, които работят, знанията, мотивировката. Сега се занимавам, като преглеждам, казвам какво да се прави, уча по-младите си колеги... Аз съм си намерил мястото.” Д-р Ботев е загубил за миг управлението в живота си и това му е коствало много. Той обаче не е загубил нито за миг управлението на професията си, както и на рисковете, които тя крие. Като добър мениджър той е управлявал умело този професионален риск и е инвестирал в екипа си, който днес поема изцяло работата му.  Ето защо той получава грамотата „Управление на риска в професията”. Тя е придружена със специална награда, която има връзка със следното: Пред журито той сподели, че след катастрофата, въпреки жестоката травма, е изкарал курс за водолази. Приятелите му подарили една ваканция на Червено море и там д-р Ботев се спуснал в дълбоките води на новото си предизвикателство. С пожелание да възстанови здравето си (той вече се опитва да работи с лявата си ръка), да бъде все така оптимист в бизнес начинанията си, за достойното му държание пред медиите и обществото, му връчваме този специален и уникален приз - червен корал, изваден от водите край Мароко, от друг приятел на риска – професионалният водолаз Румен Василев, един от 100 водолази в света с лиценз за тази дейност. (Бел. ред. Бял корал се подарява на жените, а червен - на мъжете. Червеният корал притежава силни лечебни свойства и пази от очите на дявола).

Д-р Светлозар Ботев: 
„Ако някой е преживял подобно нещо в живота си, той се обръща на 360 градуса и разбира, че най-важното нещо в живота са приятелите. Те са тези, които ме вдигнаха, които ми помогнаха, които не ме изоставиха. Предстоят ми още няколко операции, едната от тях в университетската клиника в Инсбрук. Научих, че от стоматологичния съюз са привели по сметката ми 3000 лв. Искам да благодаря на всички вас, защото тези средства са от вас. И, ако някога възвърна поне част от това, което можех да правя преди, ще съм ви вечно благодарен. Не очаквах да имам толкова много приятели! Страшно е вълнуващо и красиво! Само да добавя, че преди 20 години тук, в този расторант, се ожених...“

„Фамилната практика – традициите раждат бъдещето” и награда към нея бяха присъдени на д-р Мариета Базитова, ден­тално студио „Св. Аполония“ - Ва­р­на.  

Грамотата и награда­та, осигурена от Сдруже­ни­ето на българските зъ­бо­лекари, връчи д-р Мария Джорова, председател на СБЗ. Преди да прочете мотивите на журито, д-р Джорова изтъкна: 
“За мен е огромно удоволствие и чест да бъда тук тази вечер, на този кон­курс. Сдружението, което представлявам, е организация, която винаги е държала на традициите. Изключително съм радостна, че тази вечер двама от номинираните, които спечелиха, са носители на приза „Зъболекар на годината”, който СБЗ връчва 10-а поредна година. Вълнувам се много, тъй като аз също съм майка на един млад зъболекар и дефакто представлявам една такава фамилна практика. Вярвам изключително много в младите колеги, уверена съм, че освен уменията, ние ще им предадем и очарованието и магията на тази професия, за да могат те да правят още по-големи вълшебства от нас.“ 
Мотивите на журито гласят: 
„Събирателният образ на приемс­т­ве­ността в стоматологията е изразен и се вижда най-силно във фамилната практика. Журито видя този фокус в де­нтално студио „Св. Аполония“ – Ва­рна. Там опитът на д-р Светла Базитова дава „майчина” светлина на силно изгряващата звезда на д-р Мариета Базитова и тяхната изключително модерна клиника. Наградата „Фами­л­ната практика - традициите раждат бъ­дещето” вече е притежание на практиката на д-р Светла Базитова и д-р Мариета Базитова, дентално студио „Света Аполония“ – Варна. 
Д-р Мариета Базитова:
- Много се радвам, че нашата работа съвместно с моята майка е оценена по този начин. Много съм щастлива за доверието и честта, с която съм удостоена.

Грамотата за „Психологията в денталната практика – необходимост на съвремието” и наградата към нея получиха д-р Десислава Манасиева и д-р Христина Манасиева, Дентална клиника Diamond Smile - София.

 

 

Тя бе връчена от д-р Венцислав Стоев, член на журито и управител на Центъра за дентален мениджмънт и комуникация „Иктус“. Той прочeте и мотивите на журито: 
„Известно е, че доверието и спокойствието дават допълнителен за­ряд и сила на всяка човешка трудова дейност, включително зъболекарската дейност, която е наравно с изкуството. Феноменално е обратното – зъболекарската дейност и изкуството да осигуряват доверие, спокойствие и сигурност на пациента. Към това се стремят д-р Десислава Манасиева и д-р Христина Манасиева. Ето защо те получават наградата, осигурена от Центъра за дентален мениджмънт и комуникация „Иктус“.

Грамота „Успешната практика в малкия град” получи д-р Станчо Цанков, Дряново.

 

Тя бе връчена от Галя Начева, главен редактор на сп. „Инфодент”. Тя прочете и мотивите на журито: 
„Как ли един разпънат от напрежението на големия град зъболекар би работил в това уютно и тихо кътче на България – Дряново. Вероятно няма да се почувства в свои води. Не е така обаче с д-р Станчо Цанков. От практика му се излъчва спокойствие и увереност за утрешния ден, присъщи и на личността на д-р Цанков. Практиката и името му привличат постоянен поток пациенти от Велико Търново, Габрово, Трявна и др. Прагматично е разпределил инвестициите си за бъдещето на своята професия, а с настоящето се справя добре. Отчита значението на публичността и рекламата. Неговият дядо е подарил земя, върху която е построено читалището на Дряново. Днес със сигурност би се чувствал горд да види, че неговият наследник е изградил „Успешната практика в малкия град” Дряново.“ 

Грамота за „Дентален кабинет с измеренията на клиника” и специална предметна награда получи д-р Спаска Фезова, Благоевгард.

 

Връчи я Мая Бабанска от УС на АДДБ и член на журито. Тя прочете и мотивите: 
„При посещението си в практиката на д-р Фезова журито бе приятно изненадано, че една от практиките, кандидатствали в категорията „кабинет”, почти прекрачва границата и преминава в друга категория - „клиника”. Уникално е да се види и отчете. Хъсът и инвестициите са впечатляващи и са насочени, образно казано, в три различни географски точки на града: едната точка е безупречният кабинет с две работни места, втората е рентгенов кабинет с ортопантомограф, разположен в бившата стоматологична поликлиника, и третата - модерно оборудвана зъботехническа лаборатория. Ако тези три точки физически се съберат, няма да се получи многоточие, а удивителна, т.е. дентална клиника. Дали това ще стане, зависи от плановете на д-р Фезова. Факт е - тя е успешен мениджър с изграден екип. Принципите й за дентален мениджмънт са нейни и уникални. Не могат да се преразказват, трябва да се видят. Наградата „Дентален кабинет с измеренията на клиника” заслужено и без условия получава човекът „без измерения” - д-р Спаска Фезова, Благоевград.“

Д-р Неделя Щонова, автор и водещ на здравното TV предаване „Преди лекарствата“, „поведе за ръка“ и с професионализъм тази церемония, за да я изведе до нейния великолепен финал. Тя поздрави всички със собствено изпълнение на песента „I will survive” на Глория Гейнър, като сподели, че го прави „с идеята да оцелее целият този дух, който сътвори това прекрасно събитие и да оцелее победителският дух във всички нас!“
Д-р Щонова получи награда от АДДБ за „Популяризиране на съвременните постижение на българската дентална медицина и практика“. „Преди лекарствата“ излъчи 30-минутен филм за конкурса и церемонията по награждаването.


Д-р Венета Павлова, председател на журито, даде своя изключителен принос към провеждането на този конкурс, като спомогна с доказаните си умения на управител на клиника „Ео Дент“ в оценката на кандидатите. С таланта си на професионалист тя подпомогна журито в стремежа му да изведе правилните критерии за оценка и да бъде обективно.   

 

Д-р Ради Венков, автор на статуетката „Творецът, понесъл кръста на своята дарба“ разяснява смисъла на своята пластика:

 


- Поласкан съм от факта, че организаторите и авторитетното жури, които правят този прекрасен конкурс, избраха моя пластика за голямата награда. Трудно се обясняват нещата, защото това са въплътени емоции, мисли, чрез които аз опознавам себе си и изпращам известни послания към околните. С две изречения - това не е Христос... Това е всеки един от нас, понесъл собствения кръст в душата си - в делници и празници, в радост и тъга, в съмнения и успехи. Затова на всички пожелавам много здраве и всеки един да я спечели, ако му харесва, разбира се. Най-много се радвам, че голямата награда отиде в колежка, тъй като знаем, че силният пол са жените и те по-леко носят кръста.

 

 

 

Запис на церемонията по награждаването

Първа част - https://www.facebook.com/StomSviat/videos/1023628867684335

Втора част - https://www.facebook.com/StomSviat/videos/1023642924349596

Трета част - https://www.facebook.com/StomSviat/videos/1023646804349208

Четвърта част - https://www.facebook.com/StomSviat/videos/1023653361015219

 

Асоциацията на денталните мениджъри в България (АДМБ)
е създадена на 16 юли 2010 година,
за по-доброто управление на денталните клиники и кабинетите в нашата страна – изцяло в полза на пациента и неговия комфорт.

Информация

Контакти

ул. ”Св. Пимен Зографски” № 16,
София, 1172