АДМБ организира първото издание на Дентален сървайвър


На 21 април 2012 г. в Старозагорски минерални бани, х-л „Калиста”, Асоциацията на денталните мениджъри в България (АДМБ) проведе ежегодната си традиционна среща, наречена този път Дентален сървайвър.
„Как да оцелеем по време на криза” – това бе водещият въпрос на събитието. Своите отговори пред аудиторията дадоха д-р Едмонд Бинхас, Франция, президент на Edmond Binhas Groupe и д-р Жози Бакиш, Израел, България, собственик и управител на 4 клиники в Израел и 1 в България.

Форумът премина под формата на дискусия в рамките на два дни. През първия ден за денталния мениджмънт и конкретното му приложение във Франция и Европа говори д-р Бинхас. През останалата част д-р Бакиш сподели опита си в изграждането и управлението на своите клиники в Израел и България.
Към събитието проявиха интерес управители и собственици на 70 дентални практики – клиники и кабинети, от цялата страна.

Бронзов спонсор на Дентален сървайвър бе GlaxoSmithKline, а спонсори – Pierre Fabre, Axis Dental, АЛБА ТМ – представител на корпорацията CARESTREAM INC.

Официални гости на форума бяха д-р Борислав Миланов, председател на Българския зъболекарски съюз, и д-р Донка Станчева, главен секретар на съюза.

По време на паузата представители на АДМБ и лекторите дадоха пресконференция за журналисти. Информационна агенция „Стандарт нюз”, в. „Монитор”, в. „Телеграф”, агенция „Блиц”, както и десетки интернет сайтове цитираха думите на д-р Едмонд Бинхас: „В България имате дентални клиники на световно ниво – и като технология, и като култура на обслужването.”
Откриването на Дентален сървайвър бе поверено на д-р Диана Бушкалова от Стара Загора, която представи френския гост и го поздрави с „Добре дошъл”. Тя даде началото на работната сесия, цитирайки слогана на д-р Бинхас: „Да работим по-добре и да живеем в повече.”
Преводът бе дело на д-р Мария Ненчева от Сливен, която се справи чудесно с тежката за­да­ча.

Визитката на Edmond Binhas Groupe впечатли присъстващите. Компанията извършва своята консултантска дейност директно в зъболекарския кабинет/клиника – прави анализ, диагностика и предлага индивидуални решения за всяка практика. 5% от зъболекарите във Франция ползват нейните услуги. Принципният подход в консултантската й дейност се основава на разбирането, че денталните практики по света имат общи, универсални черти, както и специфични за всяка отделна страна – с различна култура и здравеопазни системи.


Акцентите от презентацията на д-р Бинхас в България бяха мениджмънт по време на криза, повишаване на продуктивността, по-добра организация на персонала, комуникация с пациенти, доставчици, асистенти и пр., финансови аспекти, лидерство.
Д-р Бинхас очерта накратко профила на съвременния пациент консуматор – импулсивен, купуващ под въздействието на емоцията продукти, от които дори няма нужда. В ценностната му система навлизат нови стремежи – да изпита повече удоволствие, да бъде по-млад, по-хубав, по-здрав и то колкото се може за по-дълго време. Желае услугата веднага и на добра за него цена. Ето защо зъболекарят трябва да бъде по-креативен и да се адаптира към изискванията на съвременния пациент.

Добрата новина на д-р Бинхас е: „Всичко е засегнато от кризата, без онова, което касае хигиена, красота и здраве – това са областите, които се развиват въпреки кризата. Трябва да разберем искането на хората да се лекуват, а не „да си ходят ей така”, както преди време, и да се научим да презентираме по-добре леченията.”

Зъболекарят и зъболекарският кабинет също претърпяват развитие. Денталният кабинет вече е малко предприятие с тежка административна натовареност. Той е в конкуренция с всички, които предлагат услуги и стоки на пациента, извън зъболечебната дейност – от търговските вериги до туроператорите. Една от настоящите цели на денталния мениджмънт е препозиционирането на зъболекаря от „човек-оркестър” в диригент. Необходимо е осъзнаване на отговорността в собствения кабинет или делегиране на тази отговорност, в противен случай – преминаване към наемен труд.

Д-р Бинхас отбеляза още, че в едно непрекъснато променящо се обкръжение, допълнено от споменатата вече административна натовареност, стресът, свързан с управлението, е много по-голям от стреса, свързан с денталното лечение.
Лекцията на д-р Бинхас бе наситена с динамика – той търсеше контакт с аудиторията, задаваше въпроси, отговаряше на въпроси.

Ще изведем някои от неговите виждания, изразени по време на събитието. Според него денталният мениджмънт е 80% организация, 20% отношения и точни правила, които да се спазват.
Практиката се крепи на три основни стълба – рационална организация, ефикасна комуникация (комуникация не означава много говорене), управленческо предвиждане и стратегия (управлението не се състои в това да се ходи три пъти в годината при счетоводителя).

Същественото в оценката на една дентална практика е „да се стъпи на истински цифри”. „За да се направи диагностика на практиката, трябват точни цифри, не само впечатления. Защото, ако утре трябва да направите точна диагностика и план на лечение, не може да го направите без рентгенови снимки.”
Стресът при зъболекарите идва от стремежа им да бъдат перфектни. „Трябва да спрем да бъдем суперперфектни – супермъже и супержени” – призова д-р Бинхас.

Главният индикатор за ефикасността на един кабинет е продукцията на час. Продукцията е броят на завършените, реализирани лечения, независимо дали са платени или не. Може да сте произвели за 100 000 лв., но да са ви платени 50 000 лв. Във Франция успяват 66% от продукцията им да бъде платена. Целта е тази продукция да бъде платена 95%.
Сред многото въпроси бе разгледан и този с бонусите. Според лектора бонусът е индексация, свързана с оборота и се разпределя на всички, независимо от техния принос. Премиите обаче са индивидуални.

Във взаимоотношенията с пациента при посещение в кабинета първо трябва да се спечели неговото доверие. След това идва планът на лечение. Принципът е „предлагаме, но не налагаме”. Не бива да се предлага лечение на пациента, в което самият зъболекар не вярва.

Трудно е да се представят всички акценти от лекцията на д-р Бинхас. Спрели сме се на съвсем малка част с внимание най-вече към него, тъй като за първи път се представя в страната ни. Дентален сървайвър е заснет в почти пълен обем (лекциите на д-р Бинхас и д-р Бакиш) и ще бъде наличен на DVD.

По време на втората среща на Асоциацията на денталните мениджъри в България за първи път експерт по дентален мениджмънт от Европа представи пред български зъболекари своите виждания за добро управление. Това е стъпка в правилна посока по дългия път на въвеждането и овладяването на принципите на денталния мениджмънт, доскоро абсолютно непознати у нас.


Това е повод да си припомним, че хубавите неща стават бавно и трудно. Но си заслужава.

,