Първата национална конференция на АДМБ: Идеална походка в движението напред няма, има движение напред


Градът на липите – Стара Загора – бе домакин на Първата национална конференция на Асоциацията на денталните мениджъри в България. Ден преди Цветница – 16 април т.г. – около 50 мениджъри на дентални практики и зъболекари от цялата страна се събраха в една от залите на х-л „Мериан Палас”, за да изслушат богатата лекционна програма. Всъщност „изслушат” не звучи точно, тъй като форумът се превърна в дискусия между аудиторията и лекторите, които често бяха прекъсвани с въпроси.


Освен лекторите обаче отговори даваха и представители на АДМБ, но… на журналистите в пресклуба на БТА-Стара Загора, което показва, че асоциацията държи да има „топла връзка” по темата дентален мениджмънт с медиите от цялата страна.
Този динамичен ден на ”въпроси и отговори” завърши с Общо събрание на АДМБ и тържествена вечеря, придружена с артистична програма (вълнуваща!).


ПРОГРАМАТА


„Предприемачът в денталната практика” бе първата разгледана тема. Д-р Жози Бакиш, собственик и управител на четири клиники в Израел и една в България, имаше задачата да очертае профила на този предприемач и формулите му за успех.
Вторият лектор бе Грант Бейбън. Роденият в Йоханесбург, Южна Африка, Бейбън в момента работи като дентален офис мениджър за българска дентална клиника, чиято управленска дейност е доразвил и е постигнал видими положителни резултати за кратко време. Бейбън говори пред аудиторията за „Дентален мениджмънт – британското влияние”.
Отговори (и то много!) на актуалния въпрос „Как да се справим с пациенти, злоупотребяващи с правата си?”, даде Мария Радева, експерт юрист.
Д-р Георги Саров, доктор по медицина, доктор по социология, обсъди с аудиторията “Позитивното позициониране на денталния лекар предприемач в гражданското общество (политически и междуличностен план)”.
Присъстващите се запознаха и с книгата “Обществено дентално здраве: дентална професия, дентална практика” с автор и водещ на презентацията доц. д-р Лидия Катрова, д.м.
„Съвременните възможности за кредитиране на малки и средни предприятия и лица със свободни професии” бе темата на презентацията на Алфа Банк, а „АЛБА-ТМ” се представи с „Carestream Dental – ефективни решения в образната диагностика”.


НАЧАЛОТО


Своеобразният домакин д-р Диана Бушкалова от Ст. Загора откри събитието. В обръщението си към присъстващите председателят на АДМБ д-р Венета Павлова каза: „За мен е удоволствие и привилегия от името на АДМБ да ви приветствам с „Добре дошли”. Надявам се днес да бъде един много интересен ден, в днешната среща да откриете всичките ваши тайни за успеха, да обогатим своите знания, да имаме много нови идеи за правилно управление на нашите практики.”
Приветствие от кмета на община Стара Загора до участниците прочете д-р Нелия Михайлова, зам.-председател на АДМБ.


ОЦЕНКИ И КОМЕНТАРИ


Срещата, както отбелязахме вече, премина под формата на дискусия. Тя бе привлякла хора, които ценят времето си, дошли са с конкретна цел – да извлекат полза от лекциите, от общуването помежду си, да почерпят идеи, приложими в практиката. Това си пролича не само от поставените въпроси и препоръките на участниците (публикуваме ги по-долу). Фактът, че бизнес литературата, разположена на специалния щанд в залата от книжарници „Хеликон”, бе почти изкупена, допълва това впечатление.
Като цяло конференцията бе оценена (според попълнените анкети) с отличен 5,57. Организацията също – 5,86 (поздравления за д-р Диана Бушкалова!). Програмата получава „много добър” 5,38, а мястото и времето на провеждане имат „пълен отличен”.
Оценките за представянето на лекторите варират от „много добър 5” до „отличен 6”. Енергичната Мария Радева, натрупала опит в разрешаване на конфликтни ситуации между зъболекари и пациенти, и безбройните контролиращи органи, не пропусна да отговори на всеки въпрос с необходимата компетентност. А те „валяха” като пролетен дъжд.


Аплодисменти за д-р Жози Бакиш. Препоръките към него са за поставяне на акцент върху „българската гледна точка”. Всички отчитат, че му е „необходимо повече време”, за да сподели своя голям опит, който така щедро раздава. От него се очаква по-подробна информация за статистиката, която представи. „Д-р Бакиш може да чете цял ден” – се посочва в една от анкетите. Абсолютно вярно, с допълнение – едва ли само един! „Да има повече срещи с колеги като д-р Бакиш и отворени дискусии между практикуващите колеги по предварително зададени теми” – е призив към организаторите при подготовката на бъдещите форуми.
Очакванията към Грант Бейбън, който едва вмести потенциала си в един учебен час, за да представи конспективно денталния мениджмънт „по британски”, са „да сподели опита си в България”. С другото се справи перфектно.


Д-р Георги Саров също вдигна високо летвата. Ето някои акценти – разликата между „предприемач”, създаващ добавена стойност не само за себе си, но и за обществото, и „търговец”; пазарната ви стратегия – • развивайте марката „добър” не по-малко от марката „компетентен” зъболекар • дайте избор на всеки джоб и самочувствие • мотивирайте цените си • използвайте персонала си оптимално, давайте повече с целия екип • не ласкайте и не управлявайте пациента, дръжте се равностойно и пр., и пр.


В оценки за срещата се подчертава, че „лекторите бяха повече отколкото времето, което позволява ползотворни полемики по темата” и още, че „програмата е интересна, но претоварена”. В тази връзка се предпочитат „двудневни конференции”. Настоява се за още „практически съвети и дискусии”, „много повече примери, практичност за нас, които се реализираме при коренно различни условия”. „Да презентират хора, които имат практически опит в България”. „Нека всички бъдем полезни с идеите си” – четем още препоръки.
Несъмнено това са чудесни ориентири за нови срещи. А който е пропуснал тази, има още една възможност „да не остане в междучасието” – конференцията бе заснета напълно и желаещите могат да си я поръчат на DVD от организаторите.


ИЗВОДИТЕ


Форматът на тази проява, подборът на темите и др. се доближават до курсовете, провеждани от Центъра по дентален мениджмънт и комуникация „Иктус”. Това означава, че пътят на развитието и утвърждаването на денталния мениджмънт в България не започва от днес, а продължава – фокусирано и на високо професионално ниво. Вече в кръга (и с разширяване на този кръг) на изграждаща се от компетентни и доказали се лидери на практики, на търсещи личности организация, каквато е Асоциацията на денталните мениджъри в България. Привличането на повече зъболекари към каузата „да управляваме по-добре нашите практики” и към този кръг се осъществява чрез провеждането на такива „разчупени” събития. Вече го виждаме. Ето защо е необходимо да има „следва”.

До края на конференцията бизнес литературата от щанда на „Хеликон” бе почти изкупена


Вижда се и последователност на АДМБ в общуването с медиите (национални и регионални). Този път в Стара Загора, утре – в други градове. Това говори за усилията на АДМБ чрез подобно сътрудничеството и чрез конкурса „Мениджър на дентална практика” да популяризира принципите на денталния мениджмънт, постиженията на българските дентални лекари/мениджъри в управлението на техните практики и да посочва примери как това управление води до взаимна полза както за лечителите, така и за техните пациенти. Компасът показва вярна посока.


Как да определим Първата национална конференция на АДМБ? Може би – обещаваща. „Чудесна е! Е, никой не е съвършен!” – добавя в анкетата си остроумно един от участниците. Тази оценка е стойностна, тъй като е реалистична и откровена. Всичко останало би изглеждало претенциозно и натруфено.
Защото, когато трябва да се заемат водещи позиции в определена категория, идеална походка в движението напред няма, има движение напред. Или както някой бе казал „Лидерството е глагол, не съществително”.

,