Акценти от лекцията на Любомир Аламанов по време на XII Национална конференция на АДМБ
Презентацията бе разделена на две части – Комуникацията и какво поражда липсата й. Действията преди и по време на криза.
Защо са важни комуникациите? Според лектора, „за да постигнете успех, за да ви изберат пред другите, за да си свършите работата, за да информирате какво правите, за да се справите с кризите, За да ви изберат пак.“
Но най-същественото – „липсата на комуникация поражда кризи!“
Той цитира и неизвестен автор, според който „Комуникацията е умение, което може да научите. То е като
всяка друга човешка дейност. Ако искате да работите с него, просто трябва да се упражнявате. Ден след ден. Седмица след
седмица. Перфекцията се постига с практиката.“
„При създаване на вашата комуникационна стратегия сред основните въпроси, на които трябва да си отговорите, са: „Кои сте вие? – зъболекари, лекари, медици, творци, поети?
Какво ви отличава от другите? – да сте по-големи, по-малки, по-нежни, по-иновативни, по-умни, по-руси, по-сръчни, по-известни?
Трябва да създадете вашето уникално предложение за продажба (УПП), т.е. вашето основно послание.
Какво искате да постигнете? – да бъдете най-важните, най-големите, да печелите най-много пари, най-много клиенти/пациенти, да бъдете най-известните“.
Инструментите, които е необходимо да ползвате, са „вашия персонален имидж – чрез социалните медии, уебсайта ви, срещи, семинари, които организирате, медиите. Включени са и връзките с медиите – пресинформации, интервюта, пресконференции, статии. Също така събитийният мениджмънт, което означава провеждане на отворени врати, демонстрации, чествания, обучения и пр.
Имидж, репутация и как да ги изградим – бе следващата тема, свързана с комуникацията, която разгледа Аламанов.
Тук той се спря на разликата между персонален имидж и репутация.
По думите му „персоналният имидж е „пасивната представа, която вие създавате в съзнанието на целевите групи“
Репутацията е активното очакване на околната публика към вас и действията ви. Трябва да отговаряте на очакванията.
В детайли на първо място персоналният имидж е символ. Той е „целенасочено създадена представа за субекта в съзнанието на целевите групи. Имиджът е средство за въздействие върху обществените нагласи по отношение на даден обект. Той е една „втора реалност”, изкуствено създадена, която в същността си е обобщена представа за личността.“
Какво искаме да постигнем с този имидж? „Основната си цел, като посланията, ценностите, идеите, философията трябва да са подчинени на нея“. В този процес е нужно „тестване и обратна връзка. Настройване на стратегията спрямо реакцията на целевите групи. Методите могат да бъдат всякакви, стига да отговарят на основната цел. И разбира се, да не се лъже!“
В тази връзка какво да публикуваме на фейсбук станицата си?
– Поствайте интересни, позитивни, вдъхновяващи неща. Личните теми също са допустими, но умерено, без прекаляване. Публикувайте лични мнения, коментари, отношение към живота, но с културен език. Професионални теми, конкретни, с идея за развитие – посъветва Аламанов.
Той разви в подробности действията преди и по време на криза.
За разлика от „класическото разбиране за криза – момент на случване на катастрофа“, съвременното е „поредица от нежелателни случки, които водят до негативни промени и загуба на животи, време, пазари, продукция, имидж или други позитивни аспекти от личния, корпоративния или политическия живот“.
Кризата трябва да се управлява и са необходими „целенасочени действия преди, по време и след края на всяка една криза“.
„Много преди да се случи събитието, трябва да се подготви кризисен комуникационен план. Това означава съвкупност от всички процедури и материали по реакция на възникнала криза. Кой как трябва да действа, кой кога какво говори, основни въпроси и отговори, становища за медиите и институциите“ и пр.
Аламанов се спря на важните елементи преди кризата – сред тях „формиране на кризисен щаб, таблици с отговорности кой какво прави, определяне на говорител (може да са различни в съответствие с кризата), тренировки“ и пр.
Важно е да се отбележи, че днес „чрез социалните мрежи се ускоряват процесите и се увеличава обхватът на една евентуално възникнала криза. Да не забравяме, че в социалните мрежи „всички са „журналисти“! Ако кризата не бъде управлявана умело, директно се отразява върху пряката дейност – до намаляване на продажбите или дори до спиране на дейността“.
Лекторът сподели още добрите практики в подобна ситуация като инструмент, критериите за преценка на вероятността за ескалация на кризата и др.
И същественото – по време на криза на първо място са хората! А сред правилата и какво да правите, на първо място – отново – да не се лъже!