Поредната неформална среща на АДМБ – препотвърждаване и допълване на ценностната система на асоциацията


Поредната неформална среща на Асоциацията на денталните мениджъри в България се състоя в Луковит на 27 и 28 август т.г. Дискусионната част се проведе в една от конферентните зали на х-л „Дипломат Плаза”.


На срещата бе препотвърдена и допълнена ценностната система, върху която е изградена и ще се изгражда в бъдеще Асоциацията на денталните мениджъри в България. С амбицията тази ценностна система да бъде и постаментът, върху който АДМБ ще развива взаимоотношенията си с колегите в денталното съсловие и целия дентален бранш.


Бе изтъкнато, че на едно от първите места сред тази ценностна система е реалната взаимопомощ между членовете – да си помагаме взаимно!


Но тъй като ценностите не се отличават със „златен“, „сребърен“ или „бронзов“ медал, ще ги изредим, така както бяха повдигнати като теми, без да ги класираме:

На обсъждане бе поставен въпросът: „Какъв е приносът на денталното съсловие към обществото?“.
Факт е, че, ако създадеш естествена и красива усмивка на даден човек, той се променя, не само външно, но и вътрешно! Придобива самочувствие, увереност, чувства се щастлив, както се казва „стъпва по различен начин на земята”. Това е изключителен принос – да променяш към добро човешки животи! И е истина – всеки един български зъболекар със своите професионални умения създава прекрасни усмивки. Добавената стойност на тази ценност е, че въпреки средата, в която живеем

българските дентални лекари имат ежедневен принос за създаването на една усмихната нация!


Ето защо и придобитото самочувствие се отнася не само за пациента, но и за неговия лечител. Срещу приноса на лечителя той трябва да получава достойно възнаграждение.


Изводът е, че в тази двупосочност се намира и балансът между „принос“ и „пари“. Което означава почтен бизнес!
По предложение на д-р Венета Павлова, председател на АДМБ, на срещата бяха коментирани и принципите на Дейл Карнеги за укрепването на взаимоотношенията и изграждането на доверие, за да се съотнесат с тези на асоциацията.


Не критикувай! По думите на Карнеги, „критиката е безполезна, защото кара човек да се защитава и обикновено го провокира да отстоява правотата си. Критиката е опасна, защото наранява много скъпата всекиму гордост, чувството колко е важен, и предизвиква негодуване.
Не се оплаквайте, оценявайте честно и искрено, събудете човека у вас и бъдете искрени. Проявявайте искрен интерес към другите.


Значението на усмивката. Не забравяйте да се усмихвате! Ето какво казва Карнеги за усмивката: „Действията говорят повече от думите, а усмивката казва: „Харесваш ми. Приятно ми е с теб… Неискрена усмивка? Не. Тя никого не може да заблуди. Знаем, че е изкуствена и ни е неприятна. Говоря за истинска усмивка, която стопля сърцето, която идва отвътре и която струва много. Драго ми е да те видя.”
Усмивката оказва силно въздействие, дори когато не се вижда. Усмихвайте се, докато говорите по телефона. „Усмивката” се предава чрез гласа ви.”


Значението на името. Запомнете, че името на всеки човек за него е най-сладката и най-важна дума – той винаги трябва да се назовава по име. „Един от първите уроци, които научава политикът е следният: „Да помниш името на избирателя означава да бъдеш държавник. Да го забравиш, означава да проявиш неуважение.”
Способността да помним имената е почти толкова важна в бизнеса и в обществените контакти, както в политиката.”


Бъдете добър слушател. Карнеги: „Ако искате да бъдете добър събеседник, бъдете внимателен слушател. За да бъдете интересен, проявявайте интерес. Задавайте на другия въпроси, на които ще му бъде приятно да отговори. Насърчавайте го да говори за себе си и за успехите си.
Помнете, че хората, с които разговаряте, се интересуват стотици пъти повече от себе си, от собствените си желания и проблеми, отколкото от вас и вашите проблеми. За един човек собственият му зъбобол означава повече от бедствен глад в Китай, причинил смъртта на стотици хиляди хора”.


Направете човека срещу вас значим! „Има един важен закон на човешкото поведение – пише Карнеги. – Ако го спазваме, почти никога няма да имаме неприятности. Всъщност, ако го спазваме, този закон ще ни дари с безброй приятели и неизмеримо щастие. Но в мига, в който го нарушим, ще се забъркаме в безкрайни неприятности. Този закон гласи: „Винаги прави така, че другият да се чувства значим”.


Още при учредяването си АДМБ прие този принцип/закон като водещ в отношенията между членовете. 11 години по-късно той бе препотвърден от участниците в срещата. С допълнение – „този принцип се отнася и за нашите пациенти”. Всеки човек трябва да се чувства значим и специален.


Присъстващите приеха, че принципите на Дейл Карнеги за укрепването на взаимоотношенията и изграждането на доверие са част от ценностната система на асоциацията.


Д-р Диана Бушкалова акцентира, че „ние, зъболекарите, не се интересуваме само от зъбите, а от хората и пациентът като човек, като личност. На тези хора ние отваряме нова врата, нови хоризонти”.
Споделеният разказ на д-р Емилия Панчева, Сандански, за изкачването й на връх Голям Арарат (5137 метра) провокира участниците в срещата да заявят, че „не бива да си поставяме лимит в живота и професионалната си дейност”
АДМБ има амбицията да провежда по-чести срещи и форуми.

Един фото епизод от поредната неформална среща на АДМБ –

край Луковит, пещера „Проходна”, „Очите на Бога”