Среща на АДМБ с бизнеса в денталния бранш „Отново заедно” – отзвук от събитието в подробности


Среща на АДМБ с бизнеса в денталния бранш „Отново заедно” – обзор на събитието в подробности.

Асоциацията на денталните мениджъри в България покани на Бизнес закуска представители на бизнеса в денталния бранш. Това са вносители и производители на дентални материали и апаратура, производители и вносители на профилактични дентални продукти, представители на световни фирми за орална дентална хигиена и др.

Срещата се проведе в хотел „Маринела”, София, зала „Киото“ на 18 февруари т.г. Тя бе под наслов: „Отново заедно!“
На поканата на АДМБ откликнаха фирмите Axis Dental, АЛБА ТМ, „Булдент”, „Биорегенерация”, Dentios, Linea, „МБ Консулт”, „Оптика Лазер”, Pierre Fabre, „Патриция”, „Роми Дент”, „Ултрадентал”.

Картинката не може да има празен alt атрибут; името на файла е DSC_0290.jpg
Д-р Димитър Ковачев


Д-р Димитър Ковачев от УС на АДМБ направи презентация на АДМБ – историята й през годините, целите и как ги реализира, благотворителните каузи и др. Бе представен и обновеният сайт на АДМБ – https://admb.bg/.

Картинката не може да има празен alt атрибут; името на файла е DSC_0306-1024x683.jpg
Д-р Венета Павлова

Плановете на АДМБ през 2022 г.


Д-р Венета Павлова, председател на АДМБ, сподели с участниците част от плановете на организацията през тази година. На първо място провеждането на един сериозен, мащабен форум в София, който да обедини съсловието. Той ще се състои в рамките на редовната Национална конференция на АДМБ. Събитието ще бъде насочено основно към управлението, с акцент върху превенцията на работните места, грижата за пациентите и тяхната сигурност в денталните клиники и кабинети. Лекторът е експерт, авторитет и известно име сред денталната общност. Той ще бъде ангажиран с програмата през целия ден. Датата на събитието е 21 май 2022 г. – събота.

В края на годината – през ноември – АДМБ стартира нов формат – „Форум на креативните мениджъри в денталния бранш”. Идеята е събитието да изведе нови посоки в денталния мениджмънт, да даде също така възможност за по-тясна колаборация и работа по групи.

Картинката не може да има празен alt атрибут; името на файла е DSC_0296-683x1024.jpg
Д-р Диана Бушкалова


Д-р Диана Бушкалова, зам.-председател на АДМБ, формулира целта на срещата:

– Винаги сме правили нещата заедно. Тази среща е инициирана от нашата асоциация с идеята, тъй като много време бяхме отделени, на живо да си изговорим това, които ни събира, което би могло да ни събира по пътя ни напред и как можем да си бъдем полезни. Искам днес да стъпим на ново ниво, ново стъпало, от където заедно да продължим. И на този форум да възникнат идеи, около които да се обединим и да покажем, че денталният бранш е едно смислено нещо в цялото ни общество.

Дискусията и темите

Шест бяха темите, по-които се проведе дискусията или по-скоро един делови, но приятелски разговор в рамките на над два часа. Сред тях – промяна на ДДС в денталния бранш, значимостта на превенцията и профилактиката и как е залегнала в страните от Западна Европа, специфичното орално здраве на хората в късна, зряла възраст, личните предпазни средства и медицински изделия и каква е разликата между тях. Също така как една малка дентална практика да съчетае клиничната с търговската дейност, свързана с превенция и профилактика. Бе повдигнат и един съсловен въпрос – за продажбата на дентални практики.


Д-р Диана Бушкалова даде тон на дискусията по проблема с ДДС:

– Напоследък много усилено правя ценообразуване във връзка с всички неща, които ни се случват, и си мисля – преди години, когато започвах моята практика, имаше само 10% ДДС на някои неща. Сега в нашия бранш имаме 20% ДДС за всичко. В същото време туристическите услуги, хотелиерството, ресторантьорството са с 9% ДДС. Защо нашият бранш, който е посветен на здравето, да не помисли в тази посока, нещо да променим, защото нашата услуга е освободена от ДДС, но това, което вие продавате, не е освободено от ДДС.

По темата се включи и Мая Бабанска от „МБ Консулт”:

Картинката не може да има празен alt атрибут; името на файла е DSC_0308-683x1024.jpg
Мая Бабанска

– Благодаря на колегите от АДМБ, че ни събраха и по този начин удариха здраво звънеца, че е време да се хващаме в ръце и да си връщаме реалността. По темата с ДДС. Ние от асоциацията на денталните вносители също сме коментирали този въпрос, защото почти навсякъде в Европа медицинските изделия са с диференцирана ставка. Изпуснахме важен момент – когато започна пандемията, да заявим своите искания. Тогава щяха да ни обърнат внимание – не че щяха да ни изпълнят желанията, но поне да се стигне до някъде.

Чавдар Косев от „Роми Дент” предложи да се организира отделна дискусия за ДДС. Кръгла маса, където да се дискутират варианти, да се направят и предложения и пр.

Картинката не може да има празен alt атрибут; името на файла е Среща18-671x1024.jpg
Пламен Бижев


Пламен Бижев от „Булдент” изрази скептицизъм по въпроса с ДДС. Той сподели наблюденията си, че основният тренд в момента в Западна Европа и ЕС е да се уеднакви ДДС във всички държави. И да се премахнат диференцираните ставки по ДДС.

Картинката не може да има празен alt атрибут; името на файла е Среща19-502x1024.jpg
Цвети Илиева


По думите на Цвети Илиева от „Патриция” „Тази среща показва, че наистина има желание за събуждане на денталния бранш от Ковид кризата”. Тя постави въпроса за необходимостта от повече информация към зъболекарите по отношение на личните препазни средства и медицински изделия и каква е разликата между тях. Според нея има известно объркване в резултат на Covid-19. Това е така, защото различните регулации и дефиниции, прилагани към двата типа изделия, често създават объркване и несигурност.


Превенцията бе фокус в изказванията на Пламен Бижев от „Булдент” и Силвия Атанасова, Pierre Fabre.
Според Пламен Бижев в България превенцията почти не се практикува:

Според мен тя е важна, дори повече от последващото лечение. В Германия превенцията е включена в здравната каса – подчерта той

Картинката не може да има празен alt атрибут; името на файла е Среща17-1024x683.jpg
Силвия Атанасова


Силвия Атанасова допълни:

Във Франция най-малката разфасовка на Елудрил се реимбурсира от здравната каса. Това показва, че грижата за пациента за профилактика е много важна. Посредством АДМБ и нейните активности ние можем да покажем какво значи истинска колаборация и партньорство между фирмите, които са на българския пазар с насоченост профилактика, и зъболекарите. Ние всички сме от едната страна. Това, което ми е липсвало през годините, е именно тази колаборация. Сега посредством АДМБ ние можем да бъдем добрият пример за останалите практики.

– Не мисля, че ще бъде чак толкова трудно да търсим решения на проблема с ДДС – изрази оптимизма си д-р Венета Павлова.

Когато направихме първата кръгла маса в парламента, тогава никой не можеше са си представи, че ще имаме трета дейност към здравна каса – припомни тя. Но в един момент успяхме. Нашата асоциация тогава направи филм в един старчески дом в Радомир. Заснехме хора – обеззъбени, качеството им на живот – в тези времена, в които трябва да живеят пълноценно, те не могат да се хранят.

Представихме филма на кръглата маса. Започнахме да полагаме основите за това в даден момент да се отвори нова дейност – за протези. Получи се, ограничено е – само тотални протези, но първата крачка вече е направена. Ще работим и за частични протези. Важно е да имаме посока и когато се съберем хора, мислещи, с амбиция да направим промяна, трябва да търсим точните институции. Можем да инициираме една нова кръгла маса, на която да поставим нашите проблеми. Ще работим и за това превенцията също да залегне в пакета на здравната каса.

Магдалена Мичева
Магдалена Мичева


Магдалена Мичева, „Линеа”, се спря на две теми. Първата – специфичното орално здраве на хората в късна, зряла възраст:

Проблемът с оралното здраве на възрастната част от населението ще се изправи в България с огромна сила. Оралното здраве и хигиена на тези хора се обсъжда вече в много европейски форуми. Подготовката за работа с тях, с техните специфични нужди са теми, които нас ни вълнуват. Ние се опитваме да ги фокусираме и сравним с позициите на българските стоматолози и практиките. Ще бъдем готови през летния период. Тогава ще започнем последователна и систематична работа с вас.

Втората тема, която отглеждаме с много любов и няма нищо общо с нашата търговска дейност, е възможността да предоставим на стоматолозите начини, методи за възстановяване, за релакс, за разреждане на трудните моменти на стреса. Ще ги предоставим абсолютно благотворително. Това са начини за връщане към себе си, действително за възстановяване, защото ние знаем, че вие имате нужда от това. Искаме да ви предоставим и обучение за вашите екипи, затова как се променя човешкият живот. Да дадем възможност на вашите екипи да се подготвят за преминаване от възраст във възраст, така че дълго време да продължават активността си.

д-р Радослав Таков
Д-р Радослав Таков


По темата за превенцията д-р Радослав Таков от УС на АДМБ изтъкна, че е много трудно една малка дентална практика да съчетае клиничната с търговската дейност, свързана с превенция и профилактика:

– Ние като стоматолози нямаме право да извършваме търговска дейност с профилактични средства. Трябва да регистрираме втора фирма, която да е търговска.


В тази връзка Пламен Бижев даде интересна информация:

– В Швейцария е създадена онлайн платформа, която обединява всички производители на профилактични продукти. На тази платформа стоматолозите могат да поръчват профилактични продукти според проблемите на пациента – правилната четка, правилната вода за уста и пр. – и получават комисионна.


Дискутиран бе и чисто съсловен въпрос, поставен от Мая Бабанска:

– Първите зъболекари, които започнаха частна практика, са вече в залеза на кариерата си. Те трябва да си продават клиниките си, но какво продават – апартамент от 1000 кв. м. Денталните практики са най-големият инвеститор в малкия бизнес и накрая – нищо. Нещо трябва да се направи.

Според д-р Таков, решение на този проблем няма, тъй като трябва да се предприемат непопулярни мерки. На първо място – да се ограничи включването на дентални лекари към здравната каса.

– Никъде по света младият дентален лекар, завършил току-що дентална медицина, не може да си отвори веднага кабинет. Той трябва да има поне 2-3 години стаж при друг колега, който е с опит. И трето – колега, който е практикувал и стажувал при колегата с опит, трябва да отвори практиката си в радиус поне над 40 км от тази на опитния колега.

В подкрепа на инициативите на АДМБ се изказаха всички фирми, присъствали на срещата.

Ева Славчева
Ева Славчева

– Винаги сме подкрепяли асоциацията – страхотна е, тя е много дейна и различна от всички асоциации в България – каза Ева Славчева от АЛБА ТМ.

Петя Танациева
Петя Танациева

Петя Танациева от „Ултрадентал” заяви, че „от тази среща става ясно, че бизнесът и клиницистите могат да бъдат обединени под обща кауза. „Ултардентал” ще подкрепи инициативите, които АДМБ ще предприеме, за да постигнем общите цели.

Пламен Петков
Пламен Петков

Пламен Петков от Dentios сподели:

– За първи път присъствам на такова събитие в денталния бранш. И се радвам да видя доверието между денталните лекари и денталните търговци. За нашата фирма това е много важно – да си вярваме един на друг и всеки да бъде добър с другия, да има добра комуникация и взаимоотношения. За мен срещата е много интересна и иновативна и е от полза за двете страни.


Стефка Здравкова
Стефка Здравкова

Стефка Здравкова от фирма „Аксис” и д-р Велков от фирма „Биорегенерация” също изразиха категоричната си подкрепа за инициативите на АДМБ.

Димитър Рошкев
Димитър Рошкев

Димитър Рошкев от „Оптика лазер” бе откровен:

– Ние сме от последните мохикани, които произвеждат, спират, пак произвеждат. Преди 1989 г. бяхме към военната промишленост. Правехме уреди за убиване, а сега обратното – уреди, с които да помагаме, в случая на денталните лекари и пациентите. Преминаването от квантова електроника към дентална медицина е много трудно. Но ние сме усещали винаги подкрепата на зъболекарите.

За нас последните две години не бяха трудни, бяха направо фатални. Много производители фалираха. Ние мисля, че успяхме да се промушим – няколко малки фирми производители от Източна Европа. Предполагам, че ще се развием още повече. „Откраднали“ сме от зъболекарите доста нови знания и сме подготвили нови неща. С каквото можем ще помогнем на АДМБ.

Генка Врагова
Генка Врагова


Вълнуващо изказване направи студентката по дентална медицина Генка Врагова, която присъстваше на срещата:

– Аз като студент, бъдещ лекар, съм много щастлива, че съм сред вас. Вие за нас сте един огромен пример, към който в бъдещата си практика трябва да се стремим да постигнем вашите успехи и вашия опит. И по възможност да ги надграждаме.
Ще се радвам аз и мои колеги да имаме бъдещи контакти с АДМБ, тъй като няма кой друг да ни предаде знанията за управлението, които получаваме и в момента. Много от нещата, които коментирате тук, не се коментират в университета. Те се учат с практика и бъдещите ни срещи ще ни бъдат мого полезни.


Участниците в срещата пожелаха да се инициират по-често подобни събития в областта на денталния бранш. ръгли маси от АДМБ – с денталните търговци и производители по отделни теми, по които бизнесът ще се включи и със свои експерти.

Картинката не може да има празен alt атрибут; името на файла е Среща20-1024x683.jpg